Ett starkt svenskt gäng med japanska kompaktmaskiner i sikte. Yanmars försäljningschef för Norden Peter Johansson, Niklas Wiklund (Wiklund Trading) och nestorn Magnus Täljemark, chef för Yanmar i norra Europa, tänker ta fler marknadsandelar i Sverige.

Publicerad den: 2019.5.23

Flygande draken har fått upp farten

Maskintillverkare: Namnet Yanmar är hopsatt som en ordlek för att både kommunicera ägarfamiljens namn och den i Asien så populära flygande draken. I Sverige passar bilden extra bra för här finns inte bara högt flygande planer för Yanmar, det har lyft och farten är rekordhög.

Låst innehåll

Ganska mycket talar för att maskintillverkaren kommer att nå stora framgångar i Sverige. Leverantören Wiklund trading och Yanmars ledning för Europa är nämligen ett tätt gäng som känner varandra även privat. Företagskulturerna påminner i stort om ett hårt arbetande kompisgäng.

– Det har varit hårt arbete, när vi började med Yanmar i Sverige år 2005 så var vår marknadsandel såklart ingenting. Under en procent, brukar jag säga. Idag, om vi tittar på den officiella statistiken så är den 10 procent eller kanske upp mot 13 procent, säger Niklas Wiklund, vd för Wiklund Trading.

ANNONS:

Kompakta maskiner är ingen lätt sak. Konkurrensen är mördande och det finns en rad leverantörer som erbjuder maskinmärken av väldigt hög kvalitet. Men det är ett misstag att tro att Wiklund Trading och Yanmar är nöjda med sin relativt stabila plats på marknaden. Det finns en aggressiv plan framåt och Wiklund Trading har inte bara en flygande drake att erbjuda kunderna, man har också en gigantisk drake i ryggen. Yanmar är ett bolag som omsätter 75 miljarder kronor och har 20 000 anställda. Främst handlar det om dieselmotorer, men maskintillverkningen – Yanmar Construction Equipment har 800 medarbetare och omsätter 3,5 miljarder.

– Det är ett familjeföretag fortfarande och ägarna är lättillgängliga och det skapar en familjär känsla, säger Magnus Taljemark som är chef över Yanmars maskinförsäljning i norra Europa. Även försäljningschefen för Norden och Baltikum är svensk, denna del rattar Peter Johansson.

– Jag har börjat relativt nyligen, men det här är ett jättetrevligt företag där vi känner varandra väl och jobbar tillsammans. Vi bygger en företagskultur där kunderna ska känna sig hemma med oss och vi vill att det ska vara lite som en familj, säger Peter Johansson.

Tidningen Maskinentreprenören besökte nyligen en av Yanmars fabriker i Saint-Dizier i Frankrike. Härifrån går de nya Yanmarmaskinerna (nya färger) ut till 180 olika leverantörer i Europa. 10 000 maskiner fick Yanmar ut förra året.

Att Sverige blir en intressant marknad för dessa är troligt. På Wiklund Trading arbetar även Yanmars Magnus Täljemarks son Martin. Det är i princip öppna dörrar mellan Yanmar och Wiklund. En ovanlig lyx för de flesta maskinleverantörer.

Taggar: , , , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2019.5.23

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare