De förberedande muddringsarbetena som utförts av världens största mudderverk är nu färdigställda. I hamnområdet pågår muddringen i någon vecka till innan det sista mudderverket lämnar Luleå. Arbetena inleddes den 6 juli i år och har nu lagt grunden för den muddring som planeras att starta efter att isen släppt 2025.
– Nu har vi gjort klart den grova utformningen av projektet och vi kan konstatera att muddringsarbetena har löpt på fantastiskt bra och vi är klara enligt ursprunglig plan. Det är såklart positivt för årets entreprenad i sig, men framför allt för projektet i stort. Nu kan vi starta med full kapacitet redan efter islossningen framåt våren, säger Max Bjurström, Sjöfartsverkets projektledare för Malmporten.
Under 2025 väntas det stora muddringsarbetet påbörjas, det som omfattar de återstående cirka 19,5 miljoner kubikmeter muddermassor i farlederna och hamnområdet. Under de kommande säsongerna görs även en insats i Norra Kvarken utanför Umeå, för att öppna upp Bottenviken för de så kallade Östersjömax-fartygen.
Sjöfartsverkets och Luleå Hamns upphandling av entreprenör till det stora muddringsarbetet pågår just nu och ambitionen är att teckna kontrakt i månadsskiftet januari/februari 2025. Nu pågår även Luleå Hamns upphandling av den första etappen av anläggandet av en ny djuphamn där cirka en kilometer lång kaj ska byggas.
– När vi nu avslutar de förberedande muddringsarbetena lägger vi en viktig säsong bakom oss och vi fokuserar nu på att säkra de kontrakt som krävs för kommande säsonger. För Luleå Hamns del blir kontraktet för djuphamnens första etapp en viktig milstolpe som kommer att möjliggöra effektivare godshantering, säger Linda Wikman, projektledare Luleå Hamn.