Gabriel Börjesson, projektledare för Svenska Maskinmässan, ser ett rekordstort intresse för att ställa ut och tror att branschen kommer fortsätta vara glödhet ett bra tag framåt.

Publicerad den: 2020.3.13

Fortsatt het maskinmarknad i Sverige

Marknad: Trots en liten inbromsning under förra året håller sig maskinförsäljningen på rekordnivåer, vilket också återspeglar sig i intresset för Svenska Maskinmässan.

Låst innehåll

Maskinförsäljningen backade ungefär två procent förra året, till 4 889 maskiner, vilket är ungefär två procent lägre än rekordåret 2018 då man var uppe i över 5 000 maskiner men fortfarande långt över ”normalnivån” för Sverige som beräknas ligga på ungefär 3 500 maskiner.

– Vi ser inga som helst tecken på lågkonjunktur. Det har rullat på i ett väldigt högt tempo de senaste åren och jag ser stabiliseringen som nu sker i maskinförsäljningen som sund för branschen, säger Christer Söderberg, ordförande för Maskinleverantörerna och vd på Swecon

ANNONS:

Anläggningsmaskiner. Han har känt av en viss försiktighet från kunderna under årets första månader och en något dämpad orderingång, men ser ett fortsatt högt tryck på förfrågningarna och tror på en gynnsam framtid för både maskinentreprenörer och maskinleverantörer under lång tid framöver.

– Det finns väldigt många projekt som kommer hålla igång entreprenadsverige under lång tid framöver. Jag tror att vi även 2020 och de närmast följande åren kommer hålla oss på en väldigt hög försäljningsnivå, fortsätter han. För Swecon Anläggningsmaskiner var 2019 det tredje året i rad med nytt all-time-high-rekord och en total försäljningssiffra på 1 675 nya maskiner, med framförallt hjullastare som den volymmässigt största produkten.

– Vi har haft en stark utveckling och det gäller även för många medlemmar i organisationen, säger Christer Söderberg.

Precis som maskinentreprenörerna har haft utmaningar i att hitta förare har många maskinleverantörer sökt med ljus och lykta efter tekniker. Många har fortfarande vakanser på support- och servicesidan och kommer behöva fortsätta rekrytera stort även om nyförsäljningen bromsar in något.

– Om jag talar för Swecons räkning så har vi utökat vår serviceorganisation väldigt mycket de senaste åren och kommer fortsätta förstärka ytterligare för att hinna med i rätt tempo. Jag vet att behovet av tekniker är stort i hela branschen och bara fortsätter att öka, fortsätter han. Flera konjunkturprognoser bekräftar Christer Söderbergs bild av marknaden.

Navet Analytics som bland annat har tittat på bostadsbyggandet, vars nedgång är 30 procent sedan rekordåret 2017, aviserar att vändningen kommer redan nästan år. Signalerna gällande konjunktur och penning-politik tillsammans med strukturella faktorer och behov ger förutsättningar för en försiktig vändning och 2020 ser ut att bli bottenåret enligt Jens Linderoth, analysansvarig på Navet Analytics. Konjunkturnedgången för bostadbyggarna tycks alltså bli mindre dramatisk än vad som tidigare förutspåtts. För anläggningsbranschen tuffar marknaden på i det närmaste samma höga tempo som under de senaste åren. Det kommer alltså att säljas relativt mycket entreprenadmaskiner även under de närmaste åren och behovet av att synas är stort bland landets maskinleverantörer, vilket har gett rekordmånga bokningar till Svenska Maskinmässan på Solvalla i juni i år.

– Mässan är utsåld sedan länge, konstaterar Gabriel Börjesson, ansvarig för mässan.

– Vi ser att många av våra utställare satsar ordentligt på mässan och har laddat länge för det här tillfället, fortsätter han. Trycket på att få vara med och ställa ut är högt och antalet montrar har utökats ytterligare inför årets mässa, som nu huserar omkring 130 företag.

– Ett starkt önskemål från både utställare och besökare har varit ett större demoområde och det har vi lyckats ordna i år. Området som kommer användas för demo i år är ungefär tre gånger så stort som det var vid förra mässan och kommer ha maskiner från sju olika utställare, berättar Gabriel Börjesson.

Men Svenska Maskinmässan är inte bara till för att klämma och känna på maskiner. Gabriel Börjesson tycker att man som besökare ska ta tillfället i akt att lära sig hur man kan förbättra sin produktivitet och göra samma jobb snabbare.

– Den tiden som man lägger ner på att gå på mässan kan man få igen tiofalt om man verkligen tar sig tid att titta på alla de lösningar som erbjuds för att utveckla branschen. Man måste inte investera flera miljoner i en ny maskin, det kan räcka med att ta till sig alla de hjälpmedel och lösningar som branschen har utvecklat och sätta sig in hur det fungerar. Jag vet att flera utställare kommer ha fokus kring just detta i sina montrar, säger Gabriel Börjesson.

Taggar: ,

Text och foto: Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.3.13

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!