Erik Wallingstam driver företaget JC Gräv & Lyft AB tillsammans med sin bror sedan 2017.

Publicerad den: 2020.5.4

Framtidstro trots allt

Reportage: Högsäsongen för landets maskinentreprenörer håller på att dra igång – mitt i den djupaste och mest oförutsägbara krisen som drabbat samhället någonsin. Ändå finns optimismen och framtidstron där.

Låst innehåll

Det är lätt att få en nattsvart bild av läget i samhället just nu.
Vården går på knäna, människor dör och det ena företaget efter det andra går i konkurs. Trots det kämpar landets maskinentreprenörer på, de flesta håller humöret uppe och tycks ha tro på framtiden.

– Min bild är att det är lite dämpat just nu på marknaden, men det verkar ändå som att de flesta jobben har rullat igång som planerat. Vi har ett stort järnvägsjobb som ska igång här uppe i Fagersta till exempel. Det skulle ha startat för några veckor sedan, men arbetsledaren har varit sjuk så det har blivit framflyttat. Men vad jag har hört så drar det igång inom några dagar.

ANNONS:

Olle Åsberg, säljare på M4 i Västmanland, har jobbat i branschen sedan 1977 men aldrig upplevt något som kan jämföras med Corona-krisen.

Det innebär en hel del jobb för några av våra delägare. Fagersta kommun jobbar med att byta ut uttjänta avloppsledningar, gata för gata, och det projektet snurrar också på som planerat, säger Olle Åsberg, säljare på M4 i Västmanland. M4 är en maskin- och lastbilscentral som bildades för tio år sedan genom en sammanslagning av fyra starka transportföretag i mälardalsregionen, M4 står helt enkelt för Mälardalens fyra.

Verksamhetsområdet sträcker sig från norra delarna av Västmanland; Fagersta och Norberg till Västerås, Arboga, Köping och vidare till Sörmland; Eskilstuna, Strängnäs, Katrineholm och Flen.

Företaget har ungefär 300 delägare och förfogar över omkring totalt 800 fordon, både lastbilar och entreprenadmaskiner.

– Vi har delägare som jobbar mycket med spedition, till exempel av livsmedel, och de har väldigt mycket restriktioner just nu, medan de som har maskiner påverkas minst och jobbar på i princip som vanligt, fortsätter Olle Åsberg.

JC Gräv & Lyft AB i Sala har både grävlastare och hjulgrävare i maskinparken.

M4 har en tät dialog med både kunderna och delägarna och jobbar hårt med att få ut information om Coronakrisen till alla berörda så fort det går. Ledningsgruppen har möten tätt och informerar via både intranätet, sms och i nyhetsbrev. Bland råden som har getts till delägarna uppmanas alla att vara lyhörda för de riktlinjer som kunderna har, bland annat vad det gäller att beträda lokaler och att hålla en meters avstånd mellan varandra. En del kunder vill lasta eller lossa själva, vilket självfallet också ska vara okej under rådande omständigheter. Alla chaufförer och maskinförare rekommenderas också att ha med sig handsprit i sina bilar och maskiner och att inte ta i hand för tillfället. Givetvis ska alla som känner minsta symptom stanna hemma från arbetet och den som har varit utomlands ska stanna hemma i två veckor oavsett om man känt symptom eller inte. Icke nödvändiga möten, så som fysiska kundmöten, åkarmöten, interna möten mellan kontoren och liknade läggs om till telefon- eller webbmöten istället.

– Jag har jobbat med det här sedan 1977 och har upplevt flera lågkonjunkturer, men det här är något helt annat. Det finns inget att jämföra med. Just nu får man försöka se framåt, livet kommer ju att gå vidare, fortsätter Olle Åsberg.

Maskinföraren Alexander Svedberg, Kristoffer Perssons väg- och schaktmaskiner AB och Olle Åsberg, M4, jobbar på utan större påverkan av Corona-krisen.

I hans vardag som säljare har mycket förändrats den senaste tiden. Kundbesöken har nästan uteblivit helt och de flesta möten hålls numera digitalt. Måste man träffas fysiskt gör man det utomhus och så fort man kommer in i de egna lokalerna spritar man händerna.

– En del av de rutinerna tror jag att vi kommer fortsätta med även efter det här. Vi hade börjat lite med videomöten redan innan, eftersom vi sitter utspridda i regionen. Jag tror vi kommer jobba mer med det framöver. En förändrad vardag har nog de flesta av oss fått sedan Corona-viruset fick fäste i Sverige.

Maskinföraren Sebastian Björk, anställd på Kristoffer Perssons väg- och schaktmaskiner AB, säger att han tänker mycket på det som händer i samhället och att det påverkar hans vardag till viss del.

– På en del industrier och liknande får vi inte komma in just nu, de jobben är framskjutna. Och jag använder mycket mer handsprit än tidigare, har en flaska med mig i hytten. Eftersom vi jobbar med vatten och avlopp så följer vi också händelseutvecklingen noggrant, men ännu finns det inga restriktioner för hur vi får jobba, säger han. I Sala hittar vi familjeföretaget JC Gräv och Lyft AB. Företaget har precis lagt en tuff vinter bakom sig, med bara tre snöröjningstillfällen sammanlagt, men ändå håller bröderna Erik och John Wallingstam som äger och driver företaget humöret uppe och är inte särskilt oroliga för framtiden.

För Olle Åsberg har datorn och mobiltelefonen blivit allt viktigare arbetsredskap, då många möten och kundkontakter numera sker digitalt.

– Jag skulle säga att vi har klarat oss väldigt bra hittills och att det ser bra ut även under våren. Vi har fulla orderböcker fram till slutet av sommaren och kan vi bara jobba på som planerat så kommer vi att klara oss bra. Det enda vi har märkt av är lite mer vabbande på sista tiden, annars kör alla på som vanligt, säger John Wallingstam.

– Vi har ju fördelen att vi jobbar utomhus mestadels och att de flesta sitter ensamma i maskinen och inte träffar så mycket folk. Därav har vi inte behövt ändra på så mycket rutiner, tillägger han.

John Wallingstam tog över företaget tillsammans med sin bror 2017, när deras pappa gick bort efter en tids sjukdom. Sedan dess har omsättningen i det närmaste fördubblats, maskinparken har vuxit liksom personalstyrkan.

– Idag är vi nio anställda och har lika många maskiner. Det är en väldigt bra storlek på företag som vi vill försöka hålla oss kring. Vi kan fortfarande vara med ute i produktionen båda två och det är så vi vill ha det, berättar Erik Wallingstam. Tidigare hade företaget mest grävlastare, men Erik och John har investerat i både runtomsvängande teleskoplastare och hjulgrävare för att kunna ta fler typer av uppdrag.

– Just nu bygger man ett nytt sjukhus här i Sala och där är vi med och hjälper till med diverse servicejobb, som att lyfta och transportera material. Det är ett stort och viktigt uppdrag för oss, berättar John Wallingstam.

Arbetsområdet är till största delen Sala och intilliggande kommuner. Några uppdrag finns i Västerås några mil söderut. Målsättningen är att ingen ska behöva ligga ute på jobb.

– Jag har gjort det några år innan jag började här och det är inget jag är sugen på igen. Det är svårt att få ihop det med familjen och så länge vi kan hållas oss med jobb på hemmaplan så kommer vi att göra det, säger John Wallingstam.

Efter en tuff vinter lyckas JC Gräv och Lyft AB ändå hålla humöret upp. Just nu rullar det på.

Telefonerna ringer ideligen hos båda bröderna, många vill ha hjälp av dem och det gäller att vara flexibla för att kunna tillmötesgå alla kunders önskemål och behov.

– Vi är väl de som hoppar in mest där det behövs på små korta jobb. Många av de anställda har ”sina” projekt som de jobbar med under en längre tid, förklarar Erik Wallingstam. Många korta jobb innebär mycket pappersarbete och den biten sköter Daniel Lindström, som är anställd på kontoret.

– Det hade inte gått utan honom. Både jag och Erik vill fortsätta vara med ute och köra och det hade inte gått om vi samtidigt skulle sköta pappren, säger John Wallingstam. Grävlastarna har fortfarande en central plats i verksamheten, den senaste införskaffades så sent som i januari i år. Av de fyra grävlastarna är en i så kallat linjeutförande och används vid ett uppdrag strax utanför Sala där man säkrar elnätet på en totalt 1 600 meter lång sträcka. Jobbet utförs åt Sala-Heby Energi som just nu satsar stort på den här typen av projekt. Att hitta personal till grävlastarna är svårt och över lag tycker de att det är svårt att få tag i duktiga maskinförare, oavsett maskintyp.

– Vi vill att alla som jobbar här ska kunna köra alla maskiner vi har. Därför kostar vi på utbildning om någon saknar en viss behörighet. Rätt person är viktigare än vilka behörigheter man har, säger John Wallingstam.

– Hittills har ingen sagt upp sig så det verkar ju som att vi tänker rätt när det gäller personalbiten, inflikar Erik Wallingstam. Under den senaste tiden har intresset för att jobba i företaget ökat, spontan-ansökningarna har blivit fler och många hör av sig och visar sitt intresse.

– Framförallt är det många som jobbar i Stockholm i dagsläget som känner osäkerhet och hör av sig till oss. Just nu har vi inget direkt behov, men dyker rätt person upp så kanske vi kan tänka oss att anställa, säger John Wallingstam.

Bröderna har resonerat mycket kring situationen i samhället, om hur man ska tänka och när det är dags att dra i handbromsen. De har jobbat hårt på att bygga upp ett starkt företag med en stabil grund att stå på.

– I ett sådant här läge är det ingen som vet vad som är rätt och fel. Vi kommer köra på så länge det går. Med den information och de förutsättningar som vi har just nu finns det ingen anledning till oro eller åtgärder som vi ser det. Skulle det bli långvarigt så får vi kanske tänka om, säger John Wallingstam.

Taggar: ,

Text: Ann-Louise Larsson Foto: Ryno Quantz

Publicerad den: 2020.5.4

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!