Publicerad den: 2018.6.15

Fyra nyanser av entreprenad­maskiner

Låst innehåll

Varför är entreprenadmaskiner inom bygg och anläggning ofta gula? Och varför är motsvarigheterna inom skogsavverkning ofta röda? Se där en fråga som kan sysselsätta såväl nyfikna krönikörer som egentligen vem som helst med för mycket tid tillhands.

Till en början kan det te sig naturligt – gult är av hävd varningsfärg, en gäll kulör som påkallar uppmärksamhet och kräver säkerhetsavstånd. Faktum är att människor, i likhet med andra däggdjur, är genetiskt predisponerade för att reagera på gult som inför annalkande fara, eftersom många giftiga ormar, grodor, getingar och så vidare kör med denna kolorering. Och rött, ja, vilken tydligare kontrastfärg mot omgivande skog kan man tänka sig?

Viss research visar dock att det snarare rört sig om slump och sammanträffanden när tillverkarna bestämt färgsättning för sina skapelser. Caterpillar hade faktiskt tidigare gråa maskiner med röda detaljer, när man 1931 bara bestämde sig för att helt sonika skifta till dagens karaktäristiska ”Hi-Way Yellow”.

Även om anledningen är höljd i dunkel numera, kan en förklaring vara att de tidigare gråa maskinerna ofta var grundmålade i en ljusgul nyans, och att flera beställare köpte dem i detta stadium för att sedan få välja täckkulören själva. Med andra ord: fler och fler maskiner levererades redan i en sorts gul nyans, så tillverkaren skiftade bara täckfärgen i enlighet med vad marknaden efterfrågade. F0B823, som Caterpillarfärgen heter i HEX-standard – eller 240,184,35, om du är mer av ett RGB-fan. Även här i Sverige anammade Volvo tidigt gult för sina entreprenadmaskiner, om än i en lite annorlunda nyans.

Och röda maskiner då? Ja, en förklaring till alla lingonröda skotare och lunnare ute i skogarna kan vara att svenskfinska Valmet lät måla sina kärror i rött redan när de startade verksamheten under efterkrigstiden. När japanska Komatsu köpte Valmets skogsmaskinstillverkning i början av 2000-
talet tordes man inte ändra färgsättningen – röda var maskinerna, och röda fick de fortsätta vara.

Sedan finns det förstås gråa maskiner också, såsom de tidigare nämnda ur-Caterpillarna eller den gamla hederliga lilla lanttraktorn Ferguson – ”Grålle” i folkmun. Och blåa, snorgröna och vita. Eller arméns självklart militärgröna maskiner – när det gäller att driva tillbaka lede fi får ju säkra arbetsmiljöer stå tillbaka för behovet av att vara kamouflerad.

Så även om vi snackar om branschens fordon som ”gula maskiner” finns det många kulörer därute. Även om färgkod RAL 1007 faktiskt kallas ”entreprenadgul”, ifall ni undrade.

Joakim Rådström

Publicerad den: 2018.6.15

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare