maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Göteborgs hamn byggs ut

Nu startar bygget av en...

placeholder
Larsa

Lästid:  0 min

article

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamn. Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen byggs av invallade muddermassor och väntas stå klar kring 2025.Arendalsviken ska vallas in för att sedan fyllas upp med fyllnadsmaterial. Innan dess behöver bottnen under sprängstensvallen stabiliseras genom pålning. Steg ett är att påla från botten ner till berget, under den kommande vallen. Invallningen i sin tur kommer att byggas av sprängsten och sand.– De första pålarna slås ner nu och det är ett arbete som kommer att fortgå fram till årsskiftet. Totalt ska omkring 1 500 pålar slås ner innan vi går in i nästa fas som blir att bygga sprängstensvallar ovanpå pålningen, säger Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.– Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio.Massorna läggs i det invallade området och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer