Allt fler grävsystem går mot automatisering.

Publicerad den: 2020.10.22

Grävsystem kan underlätta rekryteringen av förare

Teknik: Digitaliseringens rasande utveckling sprider sig, Trimble som tidigare legat i framkant med att halvautomatisera funktioner till caterpillargrävare, och andra kunder, får nu konkurrens av svenska Hexagonägda Leica. Nästa vecka släpps tekniken i Sverige.

Låst innehåll

Leica Geosystems erbjuder från och med måndag halvautomatiska funktioner för (iXE3, ett 3D system) för grävmaskiner på den svenska marknaden. Tekniken visades precis före det att pandemin slog till på Conexpo i Las Vegas, men är nu klar för att gå ut i Sverige.

Det hela handlar om automatisk styrning av bom, skopa, tilt och rotor under varumärket Leica Geosystems, ett företag tillhörande Hexagon.

ANNONS:

Den här varianten används för automatisk styrning av bom, skopa, tilt och rotor för snabbare och mer precision grävning mot modeller och önskade längs- och tvärfall. Med den nya halvautomatiska funktionen kan operatörer, även med mindre erfarenhet, utföra komplexa uppgifter, minska den manuella styrningen samt öka produktivitet, hastighet och precision i arbetet. Detta är också till mycket stor hjälp när det gäller rekrytering av maskinförare. Mindre erfarna kan med den här tekniken redan på ett tidigt stadium utföra en hel del komplicerade jobb klart mycket mer effektivt än utan.

Men även rutinerade maskinförare kan tjäna på att använda tekniken eftersom det minska tröttheten och sannolikt kräver mindre koncentration i flera moment.

Undersökningar som Leica har gjort visar att tekniken också gör att vissa jobb kan göras upp till 30 procent snabbare. Dessa uppgifter är dock inte kontrollerade ännu av oberoende forskning. Men uppgiften kommer från en tysk grävmaskinist som använt systemen under en tid.

Lösningen har utvecklats för hydraulstyrning och kräver installation av en hydraulisk styrenhet. maskinstyrningen kommer till en början att kunna användas till:
• Liebherr 924 och Liebherr 926
• Case 210 och Case 250
• Doosan 255
• Hitachi 210 och Hitachi 300

Taggar:

Micael Appelgren

Publicerad den: 2020.10.22

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!