Ombyggnaden av Slakthusområdet i Stockholm har experimenterat framgångsrikt med el på byggarbetsplatsen. Projektet är en välkänd testbädd för mer hållbart byggande och har använts för att intressera både beställare och entreprenörer för den nya tekniken. Nu höjs ambitionerna för nästa avsnitt av entreprenaden.
I den första fasen – som ska avslutas i början av 2025 – har projektet hittills uppnått besparingar på 2 759 ton koldioxid. Inför den andra fasen som ska dra igång är klimatambitionerna större. Stockholm stad och Volvo CE lägger ribban högre för att accelerera utvecklingen.
Stockholms stad har som mål att vara fossilbränslefri 2040. Fossilfria krav i upphandlingar spelar en avgörande roll för att nå dessa mål, anses det. Bransch- och arbetsgivareföreningen Maskinentreprenörerna brukar påminna om att HVO100 också är fossilfritt och entreprenörer i landet är redo att gå över på detta om beställarna vill. Den förflyttningen går att göra utan att investera i elektriska maskiner som dels är mer kostsamma i inköp, samt inte finns att få tag i någon större omfattning ännu.
Men för att lyckas med nästa etapp på Slakthusområdet behöver entreprenören Skanska ta in HVO100 i mycket hög grad.
Stockholm stad inkluderade klimatpåverkansberäkningar i anbudsförfarandet för projektets andra fas, inklusive detaljer om det praktiska genomförandet. Detta sätter en ny standard för hållbart ansvarstagande i byggsektorn. Skanska säkrade kontraktet genom att visa på hållbarhetsresultat, förmågan att leverera, och presentera ett förslag som överensstämde med Stockholms mål.
I denna nya fas av projektet är målet att minska utsläppen ytterligare genom att nå under målet på 3,5 ton CO₂ per 1 miljon kronor i omsättning. Detta anses vara en dramatisk minskning av de 11 till 29 ton som vanligtvis släpps ut i liknande projekt och till och med lägre än Skanskas eget mål på 9 ton till 2030. Ökningen av eldrift återspeglar också snabba framsteg inom elektrisk maskinteknik, anser Volvo CE och Swecon.
– På Stockholm stad inser vi den avgörande roll vi måste spela för att påskynda övergången till fossilfria arbetsplatser. Det är vårt ansvar att ställa ambitiösa krav i våra anbud, inklusive att förorda elmaskiner, för att säkerställa att klimatresultaten prioriteras. Kommunerna är viktiga drivkrafter i denna förändring, säger Anders Österberg, biträdande finansråd och ordförande i exploateringsnämnden i Stockholms stad.
Tre eldrivna maskiner från Volvo CE, inklusive två Volvo EC230 Electric bandgrävare och en L120H Electric Conversion hjullastare, arbetar med att sänka marknivån, schakta ut cirka 68 000 m³ jord och sten, fylla en arbetstunnel och förbereda området för VA-anslutningar.
– Den första fasen visade hur effektiva eldrivna maskiner är när det gäller att utföra uppgifter samtidigt som de avsevärt minskar CO₂-utsläppen. Detta är ovärderligt för projekt i stadsmiljö för att hjälpa kommuner att nå sina mål för minskade utsläpp och förbättrad luftkvalitet, samt minska bullernivåerna för allas bästa, säger Fredrik Tjernström, Head of Electromobility Solutions Sales på Volvo CE.
– När kommuner som Stockholms stad prioriterar klimat i upphandlingen, inspirerar det inte bara andra regioner, utan driver också innovation inom byggbranschen. Detta proaktiva tillvägagångssätt skapar följdeffekter genom hela värdekedjan, och driver alla intressenter att utforska nya möjligheter och utöka gränserna för vad som kan uppnås inom hållbart byggande, säger Anna Göransdotter, projektledare på Skanska.
Elektriska maskiner och fordon
Maskinerna får sällskap av två elektriska lastbilar med släp, inklusive en eldriven Volvolastbil från Bellman Group i början av 2025, tillsammans med ett eldrivet sorteringsverk, ett elektriskt kompakteringsmaskin och elektriska handhållna maskiner och verktyg. Laddinfrastrukturen tillhandahålls av Eviny, med två snabbladdare och tre batteripaket.
Projektet startade sommaren 2024 och beräknas vara klart under 2025.