Branschnytt
Inget ljus för elektrifierad entreprenad
I år skulle egentligen Sveriges första fossilfria bygge gå ut på räkning. Tvärföbindelse Södertörn. Men nu skjuts det på framtiden - igen.
Micael Appelgren
Publicerad: 2025-01-16
Lästid: 0 min
Publicerad: 2025-01-16
Lästid: 0 min
Det har varit extremt hög svansföring när det gäller miljöfrågorna för Tvärförbindelse Södertörn. Bland annat skulle här den första elektrifierade entreprenaden (TSK70) sätta i sjön och för ett år sedan var det mesta klappat och klart. Sedan dess har det varit tyst och nu skrotas det elektriska... till en början. Det skriver Alltinget.
Trafikverket som har tagit fram miniräknaren efter att både regeringen och Riksrevisionsverket slagit ner på skenande kostnader, backar nu. Upphandlingen på den elektriska delen kanske kan komma igång om fem år. Istället tänker sig Trafikverket att det ska gå att jobba sig fram med testbäddar för att gå helt elektrisk i slutet av entreprenaden.
– Att i dag då skriva förfrågningsunderlag, som ska säga att vi ska göra det helelektrifierat för något som vi kanske kommer att handla upp under 2030, blir svårt. Hur ska vi beskriva något som vi inte vet något om? Vi kommer definitivt jobba med elektrifiering, men vi kommer att jobba med det på ett annat sätt. Vi kommer att jobba med testbäddar där vi delelektifierar, för att sedan ha en förmåga att ha helelektrifierat på slutet, säger Alexandra Stassais Söderblom till Altinget.
Text: Micael Appelgren
Inga lokala utsläpp av växthusgaser från fordon och maskiner. Minst 50 procent av den samlade energianvändningen från fordon och maskiner ska bestå av el från förnybara energikällor. Minskad klimatpåverkan från material. Allt krossmaterial ska komma från entreprenader inom programmet. Färre än 4 olyckor per miljon arbetade timmar. Projektet är nu i malpåse.
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.