”Stiligt med AMG-känsla i en lätt lastbil, var mitt första intryck av kommunikations- systemet MBUX.” Biltestare Anders Myrdal

Publicerad den: 2018.5.18

Innovativt kommunikationssystem och framhjulsdrift

Mercedes-Benz Sprinter: Tredje generationen av Sprinter är utrustad med ett nytt imponerande digitalt infotainmentsystem, som inkluderar röststyrning. Framhjulsdrift är också en nyhet som sticker ut.

Låst innehåll

Maskinentreprenörer som föredrar Sprinter får alltså förutom ett fullfjädrat digitalt system även möjligheten att välja en lätt lastbil med framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Det är dock samma motorer i denna bil som utvecklades i samband med lanseringen av den tidigare modellen från 2013.

Maskinentreprenören är på plats i Amsterdam för att provköra Sprinter. Efter en hel dag bakom ratten visar mätarställningen 25 mils körning. Mestadels på landsväg och motorväg i tät trafik varvat med rejäla köer i rusningstrafik med många start och stopp.

Efter att ha testat tre av motorer-na konstaterar jag att skillnaden i körkänsla är stor mellan 143-hästars motorn med manuell växellåda och den motor som Mercedes-Benz tror kommer att sälja mest – den med 163 hästkrafter och automatlåda. En motor jag skulle välja sju av sju dagar i veckan.

Bilen finns även med en motor med 114 hästkrafter, samtliga med en 2,1-liters motor. 3-liters motorn har 190-hästar och en V6:a och sitter på en bakhjulsdriven bil – kanske något för dig som kör omkring med mycket reservdelar och behöver en starkare bil?

Intrycket av nya Sprinter är att den går mjukt på landsväg, där den automatväxlade lådan är att föredra framför den manuella. I stadstrafik är bilen tillräckligt smidig trots sin storlek. Om du provkör bilen, se till att den är försedd med färgkameran i 360 grader som kan styras efter olika behov, till exempel för bildkoll fram, bak eller inzoomning för bättre koll på släp. Backkameran är en stor anledning till att bilen känns lättmanövrerad i trånga utrymmen och vid backning.

Men det som i mina ögon sticker ut mest med nya Sprinter är det oerhört moderna kommunikationssystemet kallat MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Något som Mercedes-Benz har lagt mycket krut på och som vittnar om hur digital teknik kommer att användas av denna generation och framtida generationers maskinentreprenörer. MBUX innehåller en rad smarta lösningar för att förenkla tillvaron för maskinentreprenörer bakom ratten. Systemet presenterades nyligen i Mercedes-Benz personbil A-Klass och har i rekordfart implementerats i Sprinter.

Funktionerna går att styra på olika sätt. Vrid eller peka på olika delar av displayen för att i realtid komma åt det du har behov av att göra. Hela gränssnittet bygger på 3D-grafik och MBUX lär sig löpande genom AI (artificiell intelligens). All information visas som standard på en 7-tums skärm. Som tillval finns det en 10,25-tums skärm som i sin utformning ger känslan av att se på film i brevlåde-format. Stiligt med AMG-känsla i en lätt lastbil, var mitt första intryck av kommunikationssystemet MBUX. Systemet fungerar även tillsammans med Apple Car Play och Android Auto.

Röststyrningen är lätt att använda och ger föraren möjlighet att behålla fokus på körningen.

För maskinentreprenörer som har flera bilar finns det även en fleetlösning som ger företaget järnkoll på varje bil. Mercedes PRO connect är i första hand till för de som har flera bilar i trafik.

Sammanfattning

Nya Sprinter är ett lysande exempel på en lätt
lastbil i den stora klassen som närmat sig person-
bilsprestanda. Möjligheten att välja framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdrift är förstås viktigt för maskinentreprenörer med olika behov. Men det som sticker ut är MBUX (Mercedes-Benz User Experience) – det mest moderna kommunikationssystem som suttit i en lätt lastbil. MBUX innehåller en rad smarta lösningar för att förenkla tillvaron för maskinentreprenörer.

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagn-
skadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissätt-ning i februari 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dags-aktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Text: Anders Myrdal Foto: Daimler

Publicerad den: 2018.5.18

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare