Den totala affären med att hyra ut verktyg, maskiner och utrustning till byggentreprenörer är en växande bransch i Sverige och omsätter enligt uthyrningsföretagens europeiska samarbetsorganisation, ERA, cirka 18 miljarder kronor. Sverige är unikt i Europa, här hyr byggbranschen klart mest utrustning av alla. Bedömare räknar dock med att omsättningen kommer öka kraftigt när branschen nu går hårdare in för att möta marknadens behov av anläggningsmaskiner utan förare.
Sverige har till skillnad från de flesta andra länder i Europa legat efter när det gäller uthyrning av större anläggningsmaskiner utan förare. Trevande satsningar påbörjades för närmare 20 år sedan, och för en så där fem år sedan började ett antal företag få luft under vingarna. En av pionjärerna var ABT-Rental, som blev Arema och nu Arema Heavy Rental. En som var med tidigt är Anders Boman, vd för Arema Heavy Rental Öst. Hur ser han på läget just nu?
– Det låg väl i luften att marknaden skulle växa 2018 ungefär, men nu har det blivit helt hysteriskt, stor skillnad från då, säger Anders Boman.
En annan aktör är EAG Rental. Micke Göthesson är en av ägarna:
– Det har ökat varje år sedan vi startade 2017. Det blir mer som ute i Europa.
Tillväxten lockar även lockar större aktörer som Ramirent, Swecon, Zeppelin, Cramo med flera. Stora investeringar väntar.
Leena Haabma Hintze som är branschansvarig på branschorganisationen Rentalföretagen har följt utvecklingen noga på detaljnivå i 20 år. Trenden är tydlig:
– Sverige har varit duktiga på allt utom anläggningsmaskiner inom den här sektorn. Ute i Europa har många undrat vad vi håller på med, men nu skiftar det. Vi blir mer som resten av Europa och det underlättar nog att till exempel Cramo och Ramirent nu ägs av stora europeiska rentalföretag som Boels Rental och Loxam.
Rentalföretagen kan också tydligt se utvecklingen för de 90 medlemsföretagen genom att jämföra bolagens omsättning. Det har gått stadigt uppåt sedan 2016.
Fram till nyligen dominerades marknaden för uthyrning av större anläggningsmaskiner av ett antal medelstora nischföretag. Dessa kommer nu få konkurrens av nya aktörer. Swecon ger sig till exempel in i branschen genom förvärvet av Kewab Rental och Caterpillarleverantören Zeppelin drar i gång med depåer i Göteborg, Malmö och Stockholm. Cramo och Ramirent vässar sina organisationer på området. Tidningen Maskinentreprenören har undersökt strategin på Cramo och Ramirent.
Cramo: Uthyrningen av stora maskiner växer, den trenden ser Cramo tydligt. Bakom ligger miljökrav som kräver nyare uppdaterad flotta och oviljan att binda kapital. Cramo vill fortsatt bidra och driva utvecklingen på marknaden för större anläggningsmaskiner. Cramo fokuserar på storlekarna 1–25 ton för att kunna klara både små och stora projekt. Cramo gör också klart att elektriska maskiner kommer få en plats framöver.
Ramirent: Infrastrukturmarknaden kommer att fortsätta växa och bolaget är i år på väg att göra ”historiskt stora investeringar” som fortsätter även nästa år. Elmaskiner nämns i investeringsplanerna. När det gäller stora/medelstora maskiner är marknaden för både hjullastare, grävmaskiner, jordförpackning och teleskoptruckar, intressanta segment för uthyraren.
– Det som är intressant är ju att ägarna av Cramo och Ramirent; Boels Rental och Loxam, är starka privatägda bolag som kan göra stora investeringar utan att kortsiktig tillfredsställa aktieägare på börsen. Att det kommer in flera aktörer på den här marknaden främjar konkurrensen i byggbranschen, ökar flexibiliteten och öppnar upp för annan arbetskraft, säger Leena Haabma Hintze, som tycker det är bra för byggbranschens utveckling och kan snabbare leda fram till ett mer industriellt byggande i branschen.
– Ska byggbranschen bli mer produktiv måste vi kunna bygga mer industriellt, och då behövs en bred modern maskinflotta, och det kan uthyrarna erbjuda.
De flesta aktörer tidningen pratat med välkomnar utvecklingen och konkurrensen. Micke Göthesson, EAG Rental:
– Blir vi fler så ökar tillgängligheten och fler ser fördelarna med att hyra maskin. De stora aktörerna gör säkert att prisbilden hålls uppe då de har högre overheadkostnader. Swecon och Zeppelin är nog mest ute efter hyr-köps-lösningar och långtidshyra. Bra rental kräver att man kan erbjuda mer än bara hyra ut maskin.