Gunvant Patel är personaladministratör på BKT. Unga nyutbildade däckarbetare från lokalsamhället är en viktig del av BKT:s framgång.

Publicerad den: 2016.10.17

Jaga däckkostnader smartare

Reportage: Enligt index äter kostnaderna för däck en större del av de totala maskinkostnaderna än för tio år sedan. Ett skäl är att få vågar testa nya uppstickare som försöker pressa priserna. Indiska tillverkaren BKT är en sådan. Tidningen har varit där.

Låst innehåll

Däckindustrin är lönsam där de så kallade premiumtillverkarna inte sällan skriver in 10 procent som marginal i sina årsredovisningar. Industrin är sedan en tid väl automatiserad och tämligen hårt driven av forskning. Att ge sig in och konkurrera med jättar som Michelin, Good Year, Bridgestone, brukar anses svårt och på gränsen till riskabelt. Inte sällan kontrollerar premiumtillverkarna processen från gummiplantagen till den lokale däckleverantören på orten. Nätverksbyggande, distributionskanaler, täta relationer med maskintillverkare gör det inte lättare för nya aktörer att ta sig in på marknaden.

BKT:s toppledning - ordförande och koncernchef Arvind Poddar, sonen Rajiv Poddar, vice vd, teknik- och forskningschef Dilip Vaidya och europachefen Lucia Salmaso

BKT:s toppledning – ordförande och koncernchef Arvind Poddar, sonen Rajiv Poddar, vice vd, teknik- och forskningschef Dilip Vaidya och europachefen Lucia Salmaso

Den indiska däcktillverkaren BKT har sannolikt den bästa chansen på länge att tränga sig in på marknaden för entreprenaddäck de kommande åren. Bolaget lägger just nu ner enorma resurser på att marknadsföra sig mot Europa och USA. Till skillnad från de kinesiska uppstickarna som kom för tio år sedan har indierna en helt annan approach. Öppenhet och dialog står på dagordningen.

ANNONS:

Bolaget har rekryterat europeiska marknadsförare med lång erfarenhet från däckbranschen och det har blivit allt svårare att ducka för BKT. Indierna är transparanta och döljer inget utan visar upp allt. Hela tillverkningsprocessen, arbetskraften, tekniken och råmaterialet står öppet för alla att beskåda. Skälet är såklart att ägarna den indiska familjen Poddar, är stolta, orädda och självsäkra. Familjen är redo att ge premium­tillverkarna en match på deras egen hemmaplan. Och prisskillnaden är signifikant, vilket i dagsläget gör det svårt att ignorera. Det är svårt att avgöra om det finns någon anledning att misstänka att däckens kvalitet är sämre än premiumtillverkarna.

– Priset på däcken bör vara väldigt intressant för svenska entreprenörer i varje fall. Utan att överdriva så är priset på däcken ungefär 40 procent lägre än premiumtillverkarnas däck. Och jag som har hållit på nästan hela livet i den här branschen kan inte se att kvalitén skiljer sig, säger Pelle Fritzon, ägare, grundare och vd för Gripen Wheels, som importerar BKT till Sverige.

BKT bygger sina däck i en modern fabrik med maskiner och utrustning från internaitonella tillverkare.

BKT bygger sina däck i en modern fabrik med maskiner och utrustning från internationella tillverkare.

Att Pelle Fritzon vill lansera sina däck är ju ingen överraskning. Men att han utan att darra på rösten redogör för att priset är 40 procent lägre är något mer överraskande. För det går inte att backa ifrån. Det skulle sänka förtroendet snabbt.

Frågan är hur det är möjligt? Maskinentreprenören åkte hela vägen till BKT:s huvudkontor i Mumbai i Indien för att sätta sig ner i ett konferensrum och intervjua företagsledningen samt de som är tekniskt ansvariga för kvalitén.

“Vi har fokus på kvalitet. Inte pris. Vi har studerat de bästa tillverkarna.”

Vad är hållhaken?

– Du kommer själv att få se fabriken i morgon. Men det är igen hemlighet att vi kan hålla mycket lägre kostnader för arbetskraft. Alla våra fyra fabriker ligger i olika delar i Indien. Det här gör till exempel att vi kan ha mycket större styrka som ansvarar för kvalitetskontroll än våra konkurrenter. Och eftersom 85 procent av våra produkter går på export så är kvalitet i fokus, säger Arvind Poddar, styrelseordförande, ägare och vd för BKT.

Alla seriösa entreprenörer vet att pris inte är det viktigaste. Hänger inte kvalitén och service med så är priset till och med helt ointressant. Dilip Vaidya är tekniskt chef på BKT. Han har arbetat hela livet inom däckindustrin och verkar inte ett dugg orolig.

– Vi har fokus på kvalitet. Inte pris. Vi har studerat de bästa tillverkarna. BKT:s idé är sedan att helst förbättra våra däck så de är bättre än konkurrenterna, men annars minst lika bra. Med 40 års erfarenhet i den här branschen så är vi väl införstådda med att kvalitet är centralt om vi ska lyckas. Vi har samma teknik, maskinpark och tillverkningsprocess som de ledande tillverkarna. Det som skiljer oss är att vi har 30 till 40 personer anställda på varje fabrik för att kontrollera kvalitet och dubbelkolla allt med röntgen och modern teknik. Det är vår styrka, säger Vaidya.

0005

Mycket trafik utanför BKT:s portar. Vid vägen har det vuxit upp spontana "busshållplatser" och andra affärer.

Mycket trafik utanför BKT:s portar. Vid vägen har det vuxit upp spontana “busshållplatser” och andra affärer.

Om 40 kvalitetskontrollanter är bättre än fem är lite svårt att avgöra, men argumentet är inte helt ointressant. Fler ögon och fler kontroller är i varje fall ingen nackdel i kampen mot de stora tillverkarna. Även här är indierna transparenta. Det är ingen hemlighet hur stor felmarginalen är.

– Vi har 0,25 procent felrapporteringar av däck som har gått ut från fabrik. Det är en siffra som jag inte tror någon annan tillverkare har. Frågar du så kommer du nog få höra att de har noll felrapporteringar, men det vet jag som arbetat i den europeiska däckindustrin är en omöjlig siffra, säger Lucia Salmaso, som är vd för BKT Europa och tidigare bland annat arbetat för Trelleborg med flera.

Men det är inte alla fel som når BKT. Därför räknar bolaget med totalt 0,5 procen­t fel.

Pelle och Maria Fritzon på Gripen Wheels importerar BKT till Sverige.

Pelle och Maria Fritzon på Gripen Wheels importerar BKT till Sverige.

Högste chefen och ägaren Arvind Poddar

Högste chefen och ägaren Arvind Poddar

Maskinentreprenören fick en fem timmar lång visning av hela tillverkningsprocessen i fabriken i Bhuj i delstaten Gujarat. Det som gjorde detta intressant var att det inte var mycket som var tillrättalagt för media. Indierna visade upp verkligheten. Här arbetar bara män. Alla på golvet är runt 20 år gamla och från de närliggande byarna. Arbetsledningen är äldre och rekryterade från hela Indien. Tjänstemännen har dessutom bostäder, affärer, gym och idrottsanläggningar på området. Att fabriken i Bhuj är BKT:s mönsterfabrik råder det inget tvivel om. Den är fortfarande under utveckling.

Till skillnad mot Europa så saknas rutiner och kultur för arbetskläder för arbetarna. Det gör att fabriken kan uppfattas som lite mer rörig. En oberoende däckspecialist från USA som tidningen pratat med säger att Indierna gör samma sak som premiumtillverkarna, men de gör det lite annorlunda. Vi får också bekräftat att maskinparken är ny och från Japan, USA, Italien, Tyskland och så vidare. Det är inte handarbete, utan helt automatiserat. Fabriken går dygnet runt på tre skift. En arbetare på golvet tjänar 500 kronor i veckan.

Färdiga däck på väg ut på världsmarknaden.

Färdiga däck på väg ut på världsmarknaden.

Det finns ett antal saker som är unikt för BKT. Antalet nya däckmodeller som spottas ut här överraskar. Cirka 100 nya sorter varje år. Om det finns efterfrågan på en ny däcksort så lovar BKT att sätta den i tillverkning för leverans senast sex månader efter beställning.

– Det som jag också ser är ovanligt med oss är att vi bara har fabriker i Indien. Sedan har vi heller inga lager eller depåer utomlands, utan exporterar direkt till självständiga distributörer i varje land. 130 länder i dagsläget, säger Arvind Poddar.

“BKT har 7000 anställda och omsätter 840 miljoner dollar.”

Däck kostar. En entreprenör som lägger ut ett 200 000 kronor eller betydligt mer för nya däck vill att det ska fungera och hålla. Att våga byta trygghet och funktion mot ett lägre pris är inte aktuellt. Stillestånd finns inte på kartan för de flesta svenska maskinentreprenörer idag. Här krävs någon form av garantier för att BKT och Gripen Wheels ska lyckas ta marknadsandelar och ge premiummärkena en match. Tidningen Maskinentreprenören har dock gjort en koll med ett av Norges största och mest framgångsrika entreprenadföretag. LNS. Det här är ett företag som rullar med sina maskiner i tuffa byggmiljöer som tunnlar och inom gruvindustrin över hela världen. LNS satsade på BKT för en stor del av maskinflottan för fyra till fem år sedan. Enligt uppgift har det gått bra och företagets maskinansvarig säger till tidningen att han är nöjd med utfallet.

– Det är mycket marknadsföring och snack i däckbranschen. Men det vi lovar, det levererar vi. Det finns resurser att växa och ta marknadsandelar. BKT har 7 000 anställda och omsätter 840 miljoner dollar. Det är inget litet företag, säger Lucia Salmaso.

Men går det att få tag på BKT-däck enkelt i Sverige. Gripen Wheels har ett jobb att göra.

– Vi har kontakt med däckleverantörer och det finns ett större intresse. Vi på Gripen Wheels vill också vara en kontakt mot slutkund. Man kan alltid vända sig direkt till oss om man är intresserad, säger Pelle Fritzon.

En sak är dock klar. Det finns inga måndagsexemplar av BKT-däck. I staten Gujarat där fabriken ligger är det totalt spritförbud och det serveras bara vegetarisk mat i restaurangerna på området.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Text: Micael Appelgren

Publicerad den: 2016.10.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!