Entrack valde att satsa internationellt när kineserna kom in på marknaden. Här syns Magnus Nord och Björn Nilsson i företagets monter på Bauma.

Publicerad den: 2019.6.13

Kostnaden för internationell närvaro kan räknas hem

Spaning: Att ställa ut på internationella mässor sägs vara både dyrt och svårt. Även storbolagen knorrar. Men Entrack har lyckats vända kostnaderna till intäkter.

Låst innehåll

Att driva företag i en föränderlig värld kräver snabba fötter, eller att man har en flexibel organisation, som företagsledare brukar säga. Värmländska Entrack är ett riktigt intressant exempel på att det även krävs attityd och mod. Företagsledningen har legat på för att få ställa ut på Bauma (man måste ställa sig i kö) i München och i år var det premiär.

– Vi började att satsa internationellt för cirka tio år sedan, och då i Polen. När vi såg att det fungerade bra så bestämde vi oss för en större internationell satsning. Det här var första gången vi ställde ut på Bauma, men vi har varit med på internationella mässor tidigare, bland annat på franska Intermat och Samoter i Italien, säger vd och ägare Björn Nilsson.

ANNONS:

Italien är för övrigt centralt för Entrack och bolagets utveckling. Det var Björns far, Boris Nilsson som grundade bolaget för 40 år sedan och den huvudsakliga affären var importerade bandvagnsdelar från Italien. Norra Italien var på den här tiden ett urstarkt fäste för tillverkare av slitdelar och produkter till maskinernas underreden. Så är det inte längre.

– Det var ett klassiskt kluster i Italien och de var kända för kvalitet och kunnande. Men när Kina kom in med sina lågprisprodukter så förändrades det fort. I dag kan man nog säga att den tillverkningen är helt borta i Italien. Nu görs allt i Kina och Sydkorea, berättar Björn Nilsson.

När kineserna kom in på marknaden sjönk priser-na och Entrack fick här nytta av sina snabba fötter. Priserna på den typen av sortiment som Entrack har nischat sig på (underreden, tänder, slitdelar) gjorde att bolaget behövde tänka större. Volym blev plötslig klart viktigare än tidigare, och bolagets egna varumärken skulle få en framträdande plats.

– Det är väl egentligen den omställningen som har lett till att vi började tänka mer internationellt. Men också att absolut behålla vårt koncept om att vara helt märkesneutrala, att kunna leverera snabbt och ha den bredden på produkter som har gjort att det fungerat bra i Sverige, säger Nilsson.

Sagt och gjort. Entrack hade redan ett registrerat bolag i Italien för att underlätta importen därifrån, och nu fick det bolaget bli grunden till den internationella satsningen och det visade sig fungera.Men fokus ligger inte på att marknadsföra Entrack internationellt utan det är nu bolagets varumärken NWP, NTP och MITO som ska synas. Och på Bauma i München syntes det bra.

– Entrack ställer för första gången ut på världens största entreprenadmässa Bauma i München som ett naturligt steg efter att ha lanserat och sålt de egna fabrikaten av bandvagnsdelar NTP och slitdelar NWP på de europeiska marknaderna under de senaste åren. Vi har ett par starka år på vår hemmamarknad bakom oss men i Europa har vi fortfarande stor potential att växa, säger Entracks försäljningschef Magnus Nord.

Entrack designar själv sina produkter för dessa varumärken och låter utvalda leverantörer legotillverka dessa. Produkterna går till både slutkunder och verkstäder. Totalt har Entrack 35 000 olika maskintyper i sin databas och affärsidén är att kunna leverera till så många märken som möjligt, oavsett om det är de egna produkterna eller andras.

– I och med att Kina kom in på marknaden så halverades priserna för 15 år sedan, och inflationen gör att de i princip ligger kvar där. Även om kvalitén har ökat. Det är egentligen det som ligger bakom vår internationella satsning, när priserna går ner blir volymer klart viktigare, säger Björn Nilsson.

I dag är Entrack tillräckligt stora och säljer volymer så att man lyckats avskaffa den länk i kedjan mellan tillverkning och slutkund, som tidigare kostade pengar. Det gör också att Entrack direkt kan kontrollera och ansvara för kvaliteten när det gäller de egna varumärkena. Satsningen på Bauma beräknas ha kostat Entrack cirka 500 000 kronor. Montern man lyckades knipa i år var 36 kvadratmeter. Det här kan verka dyrt. Hur bra syns ett bolag i konkurrens med 3 700 andra på en mässa?

– Vi ser satsningen långsiktigt och den är viktig. Vi har sett när vi deltagit i tidigare mässor att vår tillväxt i anslutning till mässorna motiverar deltagande. Vi bygger våra varumärken, och våra produkter med skandinavisk kvalitet fungerar, säger Björn Nilsson.

Text och foto: Micael Appelgren

Publicerad den: 2019.6.13

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare