Inför kunder, återförsäljare och press lät Ljungby Maskin 16 november täckelset falla och presenterade sin storsatsning inför framtiden. Den eldrivna hjullastaren delar kropp med elvatonnaren L11 men har ett något annorlunda innanmäte. Borta är dieselmotor och tankar för bränsle och Adbleu. Istället finns här batterier från Northvolt samt motor och växellåda från ZF.
– Vi har arbetat med det här under två år och nu börjar vi närma oss en färdig maskin, berättar företagets marknadschef Markus Möller. Kvar återstår att få de sista bitarna på plats samt CE-märkning och vi räknar med att ta maskinen till marknaden under 2025.
Ljungby Maskin L11 Electric har två elmotorer, en för drivning och en för hydraulik, samt två batterier på vardera 100kWH. Målsättningen är att maskinens prestanda ska motsvara den dieseldrivna varianten så att föraren inte upplever någon skillnad mellan dem.
Företaget uppger att satsningen på en elektriska modellen helt styrts av efterfrågan från kunder och räknar med att fortsätta med fler modeller i sitt större segment. Något pris är ännu inte satt.