Publicerad den: 2018.3.9

Lynx rufus till attack

Reportage: Det finns tre varumärken i branschen som är så starka att folk i allmänhet verkar tro att de betyder anläggningsmaskin helt enkelt. JCB och Caterpillar är två exempel. Bobcat är det tredje. Nu visar katten klorna och expanderar.

Låst innehåll

Vi har åkt till ett rekordkyligt Kristianstad där Bobcat Sverige AB ganska otippat har sitt huvudkontor. Det cirkulerar nämligen en rad rykten som vi hoppas kunna få träff på. Det lär komma en elmaskin i vår… det är ett rykte. Ett annat är att utvecklingsavdelningen i det nu mer sydkoreanskt ägda bolaget har kommit långt med att ta fram en egen hjullastare. Svenskar lär vara inblandade…

Och så sägs det att Bobcat Sverige AB har rekordår just nu, och ska bygga nytt och höja tempot ytterligare. Men det visar sig snart att allt inte kommer att gå att reda ut på den blåsiga slätten i Kristianstad. Några veckor senare tvingas vi även ta oss ner i Europa för att söka fakta i Dobris, några mil utanför Prag. Här ligger ännu mer otippat Bobcats huvudkontor (för EMEA). Det har de Sydkoreanska ägarna (Doosan) bestämt. Här på den tjeckiska landsbygden finns ett högst imponerande innovationscenter som nog är varje ingenjörs våta dröm att få jobba i. Men frågan är… kan koreaner verkligen bygga amerikanska maskiner med tjeckiska ingenjörer?

Göran Andersson, vd, och kollegan och delägaren Stefan Ekvall har under åren arbetat tillsammans med en rad olika projekt – även innan Bobcattiden.

Bobcat Sverige AB är något helt annat än en vanligt svensk maskinleverantör. Bolaget drivs snarare av entreprenörer som vill sälja funktioner till sina kunder än att sälja och leverera maskiner. Göran Andersson som är vd och majoritetsägare i bolaget har en bakgrund som gör att han är van vid att hitta egna lösningar och har erfarenhet av att lyckas genom att tänka nytt och fritt.

Göran Andersson står och kikar in genom fönstret i det som nu i vår ska bli Bobcat Sveriges nya lokaler för försäljning och service. 1 600 kvadrat. Den enda maskinen där inne just nu är en lift från JLG som används i ett rivnings-arbete inför ombyggnaden.

– När jag började arbeta med Bobcat år 2001 så var det JLG, som gör liftar, som hade agenturen för Bobcat. Jag hörde av mig dit och frågade om jag inte kunde få sälja dessa åt dom, och det fick jag. Jag köpte maskinerna först från dom, och det var väl egentligen inte det bästa sättet, men det var så det började, säger Göran Andersson.

Resten är historia, som man brukar säga. Men så är det inte riktigt med Bobcat Sverige. Själva själen som genomsyrar bolaget startade långt tidigare. Göran Andersson driver i dag bolaget med nära vännen Stefan Ekvall som också är delägare. De båda träffades långt tidigare och har tillsammans drivit en rad mer eller mindre uppseende-väckande projekt tillsammans. Bland annat monterat ner och sålt Sockerbolagets maskiner från bruken till Baltikum. De har även varit verksamma inom stenindustrin.

Bobcat Sverige satsar på nya höjder. Nu vill man bli större och starkare.

– Vi ser det nog lite annorlunda än många som säljer maskiner i Sverige. För att kunna visa entreprenörer fördelar med maskinerna så måste man kunna branschen och förstå deras vardag, resonerar vi. I vårt företag är flera före detta maskinförare och entreprenörer som kan de här maskinerna på riktigt, säger Stefan Ekvall.

Göran Andersson gör en medhållande nickning bakom sitt skrivbord när Stefan förklarar.

– En kompaktlastare idag har i princip blivit en redskapsbärare som har väldigt många användningsområden. Det är en maskin som löser problem, inte främst en kompaktlastare, fyller han i. I jordbruket, som var de bransch maskinerna ursprungligt togs fram för, finns det inte många längre. Gårdarna har blivit större och behöver andra maskintyper idag.

Bobcat Sverige AB är som en helt egen blandning av traditionell maskinförsäljning och helt egna lösningar. Bland annat har säljarna ingen provision, istället har hela företaget en gemensam vinstdelning. Servicepersonal, och administrativ personal, samt säljare har samma möjligheter att påverka arbetet så att alla i bolaget kan få ta del av intäkterna vid bra utfört arbete.

– Det vi ser är att det leder till att en säljare i ett område inte sitter och tjuvhåller på en maskin som denne vill sälja när det redan finns en kund på ett annat område som vill ha den direkt. Vi tycker detta system är klart bättre för alla på företaget, säger Göran.

Och nog funkar det. Till julen 2017 fick alla som arbetar heltid i företaget en trevlig bonus på cirka 80 000 kronor var.

Bobcats innovationscenter i Dobris i Tjeckien är en ingenjörs våta dröm. Här testas maskiner både för extrem kyla och värme – och avancerade ljudmätningar.

Bobcat fyller 60 år i år. Under dessa år har bolaget gått från mekanisk verkstad till global tillverkare av flera olika maskiner. Och katten har fokus. En Bobcat – rödlo (Lynx rufus) är kompakt, snabb och kan byta riktning blixtsnabbt. Målet för företagsledningen i Tjeckien är att stärka fokus mot det kompakta.

– Vi har satt upp ett ambitiöst mål men det är rimligt. När det gäller kompakta maskiner ska vi vara nummer två globalt. Det är det vi arbetar efter och dit ska vi, säger Gustavo Otero, som är högste chefen i Tjeckien och ansvarig för verksamheten i Europa, Mellanöstern och Afrika. EMEA, som det kallas.

Bobcats S70 anses av ett amerikanskt konsultföretag vara den mest ekonomiska maskinen. Billig i drift – låg kostnad.

Tidningen Maskinentreprenören är en av två europeiska tidningar som lyckas får fram en intervju med den högst försiktige spanska chefen Gustavo Otero. Han håller korten mycket nära kroppen och inför intervjun måste vi mejla alla frågor i förväg. När vi har gjort det får vi tillbaka dem med en lista på ”bättre” frågor som vi borde ställa istället. Och som Otero har förberett. Det gör vi dock inte. Vi öppnar intervjun med en helt annan fråga, och som inte Otero har förberett.

Vad är det viktigaste som Bobcat satsar på just nu?

– Det är en rätt stor och bred fråga. Men om jag säger såhär då. Vi menar att vi har hälften av marknaden för slirstyrda kompaktlastare på hjul och band i dag. Den marknadsdelen ska vi behålla. Nu ska vi se till att tillväxten inom segmentet mindre grävmaskiner och teleskoplastare växer. För att lyckas med båda krävs olika strategier. Som vi ser det handlar det nu och i framtiden om att ha bra eftermarknad och service, det är det som säljer maskiner långsiktigt.

Servicetekniker Nisse Lavesson
har ovanligt mycket att göra på
jobbet just nu.

Gustavo Otero är dock svårintervjuad, han tittar på sitt papper där de godkända frågorna står och fortsätter enligt plan tillnästa fråga. Men vi bryter in, för svaren på de godkända frågorna är nästan självklara.

Hur ser ni på eldrivna maskiner, flera konkurrenter börjar med det nu?

– Vi har visat en prototyp redan, som flera andra. Det här med el kräver dock en viss infrastruktur där till exempel bilindustrin kan dra nytta av att politikerna vill hjälpa till med laddningsstationer och annat. Det kommer inte att bli fallet när det gäller vår bransch, gissar jag. Nu handlar det om att klara steg 5. Vi jobbar på det. Men trenden är att kunderna frågar efter mer gröna maskiner, och vi tittar på flera olika applikationer, tillbehör och verktyg till våra maskiner på grund av detta. I Skandinavien märker vi att intresset för gröna lösningar växer. För rivningsjobb inomhus är det en fördel i många fall med el. Vi ligger inte efter och vi kommer att vara klara när marknaden är mogen, säger Otero.”En Bobcat – rödlo (Lynx rufus) är kompakt, snabb och kan byta riktning blixtsnabbt.”

Lite senare, när intervjun är färdig, så flikar Gustavo Otero in en uppgift som faktiskt är värd att beakta:
– Våra ägare, Doosan, är ett företag med en rad olika verksamheter, bland annat inom elektriska applikationer och produkter. Detta kommer vi såklart att kunna dra fördel av i framtiden.

Men ska man verkligen förstå vad Bobcat är för tillverkare så måste man inse att det inte alls handlar om att tillverka slirstyrda kompaktlastare längre. Den maskinen har egentligen gjort sitt. En Bobcat med de här funktionerna är snarare en tåligare variant av redskapsbärare där delar av grundkonstruktionen fortfarande bygger på den ursprungliga maskinen. Målet är att anpassa alla typer av verktyg och tillbehör till maskinen… det är själva verktygslådan som är framtiden. Officiellt säger Bobcat att dom vill ta fram alla typer av tillbehör som kunderna kräver och se till att de fungerar perfekt i Bobcat-miljön. Redan i dag känner en Bobcat igen vilket redskap som föraren byter till och ställer automatiskt in hydraulik och styrverktyg utan att föraren behöver göra egna justeringar manuellt.

Att Bobcat jobbar på en hjullastare verkar tämligen säkert, men det är en bit dit och Otero vill inte bekräfta att något sånt är på gång just nu.

Gustavo Otero är annars lite av en visionär som räknar med att branschen kommer att förändras ganska mycket det kommande tio åren. Allt handlar inte bara om nya modeller (även om Bobcat kommer att visa flera nyheter på Intermat i vår) utan också om att förstå vart hela byggbranschen är på väg.

– Det här är maskiner som kostar pengar om de inte används. En maskin som står stilla är ingen bra affär. Med tanke på industrialiseringen av byggbranschen så är jag inte övertygad om att många kommer att äga de här maskinerna om tio år. Man hyr nog, lämnar tillbaka och ser till att man har funktionen – service och support – när man arbetar och betalar för det. Vi får se, säger han.”I Skandinavien märker vi att intresset för gröna lösningar växer.”

För Göran och Stefan på Bobcat Sverige AB är detta inga nyheter. Service och underhåll är det viktigaste, och Bobcats tåliga maskiner fungerar bra som uthyrningsmaskiner över hela världen.

– Vi satsar i varje fall framåt nu. Det kommer att bli bra med våra nya lokaler här i Kristianstad och vi tittar också på fler nya orter där vi borde etablera oss. Det ser bra ut, säger Göran Andersson.

60-åringen Bobcat lever och vässar klorna. Kompaktlastaren har blivit en råtuff redskapsbärare. Och det stämmer ganska bra med maskinens status och image. För Bobcat är ett av få märken som i stora delar av världen helt enkelt betyder… maskin.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Text: Micael Appelgren Foto: Martin Olson

Publicerad den: 2018.3.9

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare