Bauma 2019 blev det största sedan starten för 65 år sedan. 620 000 besökare, 3 700 utställare från 63 länder.

Publicerad den: 2019.5.14

Maskinerna blir lösningen på miljöhotet

Bauma: Maskintillverkarnas budskap till kunderna på Bauma säger en hel del om vart branschen är på väg. Ny teknik, nya färdigheter och nya arbetssätt står runt hörnet.

Låst innehåll

Vi sitter och pratar över en lunch i lugn och ro med Volvo CE:s vd Melker Jernberg. Utanför lokalen pågår – eller snarare rasar – Bauma. Världens största branschmässa.
Vi diskuterar de nya tekniska landvinningarna inom branschen, samt hur det kommer att påverka framtida rekryteringar. Hur ungdomar i dag i stort ser på branschen. Det kunde vara en intervju, men det är mer som ett samtal. Melker funderar över dagens unga, de som ännu inte har valt inriktning på gymnasiet.

– Det vi på Volvo gör är att försöka positionera branschen som modern. Den nya tekniken kommer att göra tröskeln lägre för de som ska in i branschen.
Men det handlar också om vad ungdomarna tänker om sin framtid… Så vänder sig Melker Jernberg om och pekar på en affisch bakom sig. På den står det: ”Bygger världen som vi vill bo i”…

ANNONS:

– Alltså, vill man köra grävmaskin, eller förbättra världen? Att jobba i den här branschen är att vara med i arbetet att göra världen vi vill bo i bättre. Volvo CE är inte ensamma på den här scenen och talar om allt mer mjuka värden där det diskuteras klimatförändringar och miljöförbättringar lika mycket som det diskuteras motorer och kapacitet. Caterpillar väljer till exempel på Bauma att framhålla hur viktiga maskinerna är för att rädda människor efter olika katastrofer som naturen ställt till med och att deras produkter har stor socialekonomisk betydelse för att få fram rent vatten och ett fungerande samhälle.

– Det vi vet helt säkert är i varje fall att befolkningsökningen inte kommer att minska, inte heller behovet av infrastruktur, säger Ramin Younessi, som är Caterpillars divisionschef för produkter som rör byggbranschen. CNH, med Case i portföljen är inne på helt samma spår i sin kommunikation med omvärlden. Svensken Carl Gustav Göransson, som är vd för CNH Construction talade på en smockfull presskonferens på Bauma. Såhär lät det:

– Samhällsutvecklingen med ökad urbanisering ligger i fokus för CNH och då man kan räkna med att diesel blir förbjudet i storstäder så vill vi visa att vi kan bygga framtidens maskiner hållbart. Vi har bestämt oss för att jobba med biogas, och 2020 eller 2021 ska vi kunna ha dessa maskiner i produktion, sa Göransson.

För att visa att CNH menar allvar hade manställt ut en fullt fungerande prototypmaskin på fältet på Bauma. Som ram runt hela resonemanget på presskonferensen hängde ordet klimat, klimat och åter klimat.

– Längre fram ser vi nog att en lösning med bränsleceller är intressanta, men det är dyrt i dagsläget. El är också intressant. Här måste vi och andra dock hjälpa samhället med att få fram infrastrukturen. Det är nog det som är utmaningen, säger Göransson. Den japanska jätten Komatsu är ofta lite mer försiktiga när det gäller att ge full gas till PR-apparaten.

Men det gör dem inte mindre intressanta, snarare tvärt om. Det är sannolikt Komatsus snabba marscherande som ligger till grund för att alla de stora bolagen nu jobbar för att branschens image ska gå från ”miljöbov” till miljöproblemens lösning.
Mas Morishita som är vd för Komatsu i Europa låter siffrorna tala istället för orden. Han påpekar att bolaget har sålt funktionsdugliga hybridgrävare i över sex år nu och att det går 4 500 sådana maskiner
runt om i världen redan. Automatiserade maskiner har Komatsu haft ute på marknaden sedan 2015 och 6 200 är sålda och rullar för fullt runt om på planeten.

Komatsus utveckling beror i hög grad på det de andra tillverkarna nu vill uppnå. Nämligen ett tätt och starkt samarbete med samhället för att lösa problemen med både klimatet och rekryteringen av framtida medarbetare. Komatsu har en
längre tid arbetat tätt med japanska myndigheter för att utveckla industrin och säkerställa både miljö och rekrytering. Volvo CE vann ändå kanske ”tävlingen” på Bauma när det gällde att skapa den här nya bilden av branschen. Ingen i ledningen stakar sig eller mumlar otydligt. Nu är det mer el, miljö och automatisering som gäller. Nya affärsmodeller där maskinentreprenörer spås jobba i tätare samarbete med tillverkarna.

– Det pågår en snabb urbanisering samtidigt som vi nu har ett rejält teknologiskt skifte som syns över allt på Bauma. Vi ser nu ett fokus på att vi får betalt för kundernas produktivitet snarare än för maskinen, säger Melker Jernberg.

Micael Appelgren, Chefredaktör

Publicerad den: 2019.5.14

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare