maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Maskinmarknaden på väg mot omfattande omstrukturering

Svensken Carl Gustaf Göransson är...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Svensken Carl Gustaf Göransson är en av få som haft toppositioner hos mer än en global tillverkare av anläggningsmaskiner. Därför lyssnar ofta branschen på honom.När Carl Gustaf Göransson gick upp på scenen som högste chef för Case-New Holland (CNHi) på Bauma 2019 möttes han av världspressen på ett sätt att det i det närmaste påminde om en rockkonsert. Det var trångt och kameror blixtrade som om ett åskväder drog in över området. Skälet var bland annat att CNHi tagit fram en teknik för större hjullastare med biogas som bränsle. Prototypen hette Tetra. Maskinen var testad i fält och visade sig ha samma effekt som bolagets ordinarie hjullastare.– Utmaningen är infrastrukturen som vi ser det. Det är troligt att vi som tillverkare måste vara med och ge support till samhället att utveckla tillgången till både el och gas, sa Carl Gustaf Göransson.Men det var då. Idag är Göransson inte kvar på CNHi, men verkar från sin bas i tyska München som rådgivare gällande branschen. Nyligen deltog han även på ME:s regionstämmor och berättade hur han ser på maskinmarknadens utveckling de kommande åren. Carl Gustaf var i vintras inbjuden till ett webinarium hos det internationella marknadsanalysföretaget Off-Highway-Research som tidningen bevakade. Det som kom fram där var flera nya vinklar på maskinmarknaden som sällan aktiva företagsledare i branschen får eller ska sia om. Men som fri rådgivare kan Göransson nu ösa fritt ur sina erfarenheter från ledande positioner hos både Volvo CE och CNHi. Vad tror han till exempel om elektrifiering och digitaliseringen? – Elektrifieringen kommer att komma snabbare på marknaden än tidigare förutspått, tror jag. Det kommer även bli mer elektrifierade större produkter varefter teknologin utvecklas. Vidare kommer kostnaderna att gå ner. Utmaningen ligger snarare att säkerställa drift- och laddningsbehovet, att få fram infrastrukturen. Kina ligger långt framme här. Vilka är trenderna framöver när det gäller digitala hjälpmedel för maskinerna?– Digitaliseringen kommer främst att utveckla affärsupplägget, det vill säga få tillgång till maskinerna när de behövs, samt endast betala för det effektiva utnyttjandet. Digitaliseringen gör ju att all information blir transparent i hela värdekedjan. En annan del är ju att service och underhåll kan hanteras proaktivt istället för att bli aktuellt först när maskinen inte fungerar. Ett sånt tankesystem, att digitaliseringen gör det mer synligt när en maskin är effektiv och lönsam skulle kunna öka intresset för uthyrningsmarknadens erbjudanden också. Göransson tror att ”rental” kommer bli än mer intressant.– Uthyrning, framförallt en mer flexibel uthyrning är på ingående, och marknaden kommer med rätta att växa här. Fortfarande mest när det gäller kompakta maskiner, men de större maskinerna kommer att få mer plats än i dag. Det är här trenden om att man bara betalar för den effektiva användningen kommer in.Med all ny teknik som kommer in, och uppdateras och förnyas i princip varje år, riskerar inte det påverka maskinernas livslängd och andrahandsvärde på ett besvärligt sätt? – Ja, klart är att tekniken på ett sätt gör att produkterna föråldras snabbare än förr. Vi ser nu en trend att kunderna och beställarna inte vill att maskinerna ska vara äldre än sex år när de är i jobb. Det kommer såklart att driva livscykelkostnaderna i en annan riktning. Å andra sidan ser vi en trend nu där maskinerna kan uppgraderas, och då behöver man inte byta hela maskinen när en ny önskad digital produkt kommer ut på marknaden. En effektiv avsättning på andrahandsmarknaden kommer att bli viktigare.Utvecklingen just nu kommer dock inte bara att påverka kunderna, det vill säga maskinköparna. Även tillverkarna behöver se om sitt hus för att klara av omställningen som kommer med de digitala verktygen och den förväntade elektrifieringen. Mer samarbeten med externa leverantörer och samarbetspartners blir nödvändigt. Redan nu syns trenderna, och när Hyundai köpte Doosan nyligen var det många som höjde på ögonbrynen.– Vi kommer att se fler konsolideringar de kommande tre till fem åren. Det vi sett på jordbrukssidan händer nu även anläggningsmaskinerna. Även i återförsäljarledet kommer det att ske konsolideringar där vissa kommer att specialisera sig på nischade segment och antagligen representera fler varumärken än ett. Göransson tror också att tillverkarna kommer att få en tätare relation till kunderna direkt i och med att även de via digitala verktyg kommer att kunna följa maskinparken mer transparent

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer