Teknisk data
Standardutrustning
För ett antal år sedan startade Cat med uppdateringen till ”Next generation” på sina bandgrävare och nu är det dags för hjulgrävarna. Jag säger lika som då, hög tid att det sker men resultatet är bra med en hel del förbättringar framförallt i förarmiljön. Många av uppdateringarna är inriktade på arbetsmiljö och säkerhet. Det känns som man sätter föraren i centrum.
Hytt: Enkelt att ta sig in i hytten för att vara en hjulgrävare. Handledare är rätt placerade, fotstegen är på bra höjd och insteget i hytten är brett. Hytten är rymlig och har stora glasytor vilket ger en luftig känsla. Sikten är bra och jag blir nöjd av att man har ”kapat av” fläkthuven på höger sida så man får bättre överblick och slipper att förlita sig helt på speglar och kameror.
Backspeglarna rejäla och elmanövrerade och maskinen är utrustad med 360 graders vy. Kamerorna sitter väl skyddade. Displayen är på 10 tum och har bra upplösning. En del viktiga funktionsknappar sitter placerade gömt under armstödet. Det går att förbättra. Indikering för att blinkers är aktiverad är tydlig så man inte glömmer den på. Ljudnivån i hytten är behaglig och klimatanläggningen funkar utmärkt och håller imman borta regniga dagar med blöta kläder i hytten. Stolen har bra inställningar och är bekväm. Extra plus för både värme och kyla som standard i stolen.
Text:
Hydraulik: Maskinen är utrustad med elektriska joystick och man kan ha ett antal förarprofiler för hydrauliken. Väldigt uppskattat när det finns olika maskinister på samma maskin. Även ha stolens inställningar kopplade till förarprofilen. Hydrauliken är behaglig. Jag har förstått att man har uppdaterat hydrauliken men jag känner igen känslan från F-serien och jag gillar den. Lite mer fart och kraft i vissa moment men oavsett om jag finplanerar eller schaktar för VA i morän så har jag bra kontroll.
I alla moment jag testade hade jag schaktbladet uppe och maskinen känns bra balanserad och stabil.
Text:
Motor/drivlina: Jag valt att testa och bedöma maskinen vid transport och förflyttning som är en stor del av arbetsdagen med en hjulgrävare. Under huven sitter det en Cat 4.4 på 110 kW steg V. Transporthastigheten är 37 km/h och jag blåser på för fullt med lastarmfjädringen inkopplad. Maskinen går mjukt och fint och när jag kommer till en backe med kraftigt motlut känns den betydligt starkare än föregångaren och jag kan ta mig upp för backen utan att växla ner till sköldpaddan. En annan uppdatering är att man kan köra med spakstyrning oavsett växel. Jag har aldrig kört en maskin med automatisk grävbroms förut. M314 är utrustad med det och efter en stunds körning, när jag slutat att vara på pedalen och peta med foten, så är det ett smidigt och bra förarstöd.
Text:
Plus & Minus
Utrymme i hytten.
Trög huvudströmbrytare.
Sikten.
Kvalité på nycklar och lås.
Förarstol.
Placering av vissa knappar i hytt.
Känslan i hydraulik.
Service och daglig tillsyn:
Den dagliga tillsynen kan utföras helt från marknivå och det är lätt att komma åt alla tillsynspunkterna. Filter för olja och bränsle sitter samlade och lättåtkomliga. Luckorna är stabila och med bra uppställningsspärrar. Instruktionsboken finns tillgänglig digitalt i displayen. Jag har dock åsikter om kvalitén på nycklar, lås och den ofta tröga huvudströmbrytaren på Cat maskiner, där tycker jag det är hög tid att tänka nytt.
Text:
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.