Teknisk data
Standardutrustning
Här har vi en nytänkande i konstruktion av en maskintyp där efterfrågan ständigt ökar. Hjulgrävare i de här viktklasserna som tar sig säkert fram i trånga citymiljöer är såklart populära. Används ju ofta som rena servicemaskiner också och kan man koppla på en kärra så klarar föraren de flesta entreprenadjobben. Viktigt med god sikt här då människor ofta jobbar i närheten.
Japanska maskiner håller hög kvalitet, det vet vi idag. Komatsu är också allmänt känt för att vara starkt drivet av ingenjörer och det gör att maskinerna ofta är tekniskt högklassiga, men inte alltid helt användarvänliga.
Hytt: Som många hjulgrävare är det även här rätt svårt och ta sig in i hytten – men Komatsu har lyckats bra med att underlätta detta. Det är inga problem – rent ergonomiskt – att gå i och ur maskinen på ett säkert sätt. Bra med ledstänger och handtag som gör att det går att använda den så kallade trepunktsfattningen utan problem. På plats i stolen så sitter jag bra. För förare i min storlek som är 190 cm lång och har skostorlek 45 så känns hytten ändå ganska stor.
Jag tycker sedan att det är rätt så lätt att hitta en behaglig förarkomfort när det är dags. Bakom stolen finns ett tillräckligt stort förvaringsutrymme för matlåda och termos. Det är bra med tanke på den begränsade ytan här. Knappreglagen sitter lättåtkomligt och displayen är tydlig och lätt att förstå. Jag ser dock ett problem med sikten framåt vid arbete nära maskinen. Ratten och rattstången skymmer sikten för föraren vid vissa vinklar. Något som dock är mycket bra är att maskinen är utrustad med en flera kameror får att få bästa sikt runt om maskinen.
Hydraulik: Hydrauliken på maskinen utmärker sig – mycket! Jag reagerar på att den här maskinen är mycket lätt att köra och hydrauliken känns klart följsam i rörelserna. Precisionskörning med denna maskin är inga problem alls.
Med fullt utlägg på sticka och bom så står maskin också stabilt – även med full skopa. Måste säga att det imponerade på mig. Vill nog till och med påstå att det är en fröjd att spaka den här maskinen från Komatsu.
Motor/drivlina: Inga problem med motorn när vi har att göra med en såhär rutinerad tillverkare. Ljudnivån är behaglig både i och utanför maskinen. Avgasrörets placering baktill på maskinen gör att ljudnivån märks mindre i hytten. Den här maskinen är pigg och snabb vid förflyttning även om du har en vagn bakom med last på.
Service och daglig tillsyn:
Ur arbetsmiljösynpunkt så är det här en av de bättre hjulgrävarna att göra daglig tillsyn på – tycker jag. Alla viktiga kontroller kan göras utan att klättra runt på maskinen vilket som bekant annars är ett stort riskmoment under vinterperioderna. Men gör man som Komatsu här är riken för halk-skador i princip borta.
När vi ändå nämner vintern så har den här maskinen utrustats med ett smidigt lamppaket från Intellilight som gör att föraren kan tända och släcka lamporna med fjärrkontroll från lämpligt avstånd.
Lådorna på maskinens sida är lättåtkomliga, bra med plats att förvara länkar och annat viktigt. Något som jag tyckte om är det extra fotsteg som har skruvats på under lådorna så föraren får ett extra steg vid påfyllning av centralsmörjningen.
Text:
Plus & Minus
Smidig daglig tillsyn.
Rattstången.
Runt om sikten med kamera.
Påfyllning av fett till centralsmörjningen.
Lättöverskådlig display.
Arbetsbelysning.





Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.