Teknisk data
Standardutrustning
Mycket bra första intryck när jag kollar runt på den här hjullastaren från Volvo. Det här är ju också en av företages paradmaskiner. Hjullastare kan man. Runda och fina former – stilrent. Mycket enkla och tydliga knappval vid den stora displayen. Bra med backkamera med en hjälplinje som visar hur nära föraren är ett hinder, samt ett pipande ljud när man är riktigt nära. Mycket bra hjälpmedel som ökar säkerheten.
Hytt: Hytten känns bra och lätt överskådlig med knappar och en tydlig display. Det är mycket lätt att stiga in och ur hytten. zKänns säker med handtagen som också har en annan egen färg. Inte svårt att missa.
Här är det lätt att ställa in förarstolen och armstöd så att föraren sitter bra. Säkerhetsbältet är lätt att komma åt. Man sitter riktigt bra. Volvo kanske har gjort spakplattan lite väl bred då det kan bli svårt att få till benen ordentligt för långa förare som jag. Jag sitter här bredbent och då gör det att knäet stöter i spakplattan.
Backkameran är bra men jag behövde några timmars körning innan jag blev van vid avståndsbedömningen. Här kan du ansluta mobilen till radion, vilket är bra.
En liten extra detalj som jag gillar är man kan ställa in arbetsbelysningen så den tänds när man slår till huvudströmbrytaren. Detta är mycket bra ur säkerhetssynpunkt. Man behöver då inte heller tänka på att stänga av huvudströmbrytaren, det fixar maskinen själv. Mycket trevlig detalj hittar jag i nyckeln som gör att man kan öppna dörren på håll. Volvo har kommit med hyttfjädring som styrs av hydraulik. Mycket följsamt och trevligt.
Volvo har ett tagit fram ett system som visar hur man kör och hur föraren kan spara bränsle till exempel. Riktig kul grej att utmana sig själv på att bli bättre och mer effektiv och samtidigt göra något för miljön.
Hydraulik: Maskinen är stark och fin i hydrauliken. Ställer man in rätt val för vilket jobb man gör så är det en mycket trevlig maskin att spaka – framför allt när man ska schakta. Stark så det räcker och blir över. Man hör och känner att den inte använder mera kraft än vad den behöver. När jag föser i lite lösare material så känns det som det bara är tomgång och skulle det bli hårdare material så trycker man lite lättare på gasen och då kommer kraften och varvet utan man hinner reagera.
Motor/drivlina: Maskinen svarar mycket starkt och direkt på gaspådrag. Kör föraren rätt så sparar man mycket diesel. Något jag trivs med är att gasen i den här maskinen har två lägen. Första läget går det mjukt och andra är det trögt. Maskinen växlar bra när man ska köra i väg även med full skopa. Testade att bära bergkross några sträckor. Med sju ton i skopan bär det i väg utan problem – även uppför backe.
Service och daglig tillsyn:
En maskin med mycket lättåtkomliga servicepunkter och lätt att ta sig upp på maskinen med extra placerade handtag och bra med räcke uppe på maskinen Lätt att kontrollera alla oljor och annat.
Gott om utrymme för att fylla på centralsmörjningen; display i hytten ger felkoder om centralsmörjningen. Bra placerad AdBlue-tank. Det är lätt att få fram och följa i displayen hur många timmar det är kvar till olika service-intervaller.
Text:
Plus & Minus
Bränsleförbrukning
Stor platta till hydraulikspakarna.
Bra sikt
Tyst och luftig i hytten.
Hyttfjädring
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.