Teknisk data
Standardutrustning
Elmaskin som gör sig bäst i trängre miljöer där omgivningen inte vill ha höga ljud eller skadliga utsläpp. Den här maskinen är så pass liten att du kan smyga upp till närmsta 230 uttag och ladda. Finns många fördelar med den nya tekniken även om det går att hitta mindre bra saker med de olika elmaskinerna som nu dyker upp på marknaden.
Linköpings stadskärna bjuder på den där riktigt fuktiga bitande kylan den här februaridagen då vi provkör i snålblåst. Jag är riktigt genomfrusen av mig efter den utvändiga inspektionen. Med darrande fingrar letar jag efter värmen inne i hytten efter jag startat upp − är den ens på? Det låter inget?
Jo där! Uppe på sidan inne i hytten sitter fläktvredet till värmen; jag vrider på och genast kommer det varm luft som tinar upp mig. Jag drar lite försiktigt i ena spaken för att se om det händer något och jovisst, elmotorn susar till och maskinen börjar röra på sig.
De tidigare batterimaskinerna jag testat har haft någon form av bakgrundssus inne i hytten när jag inte dragit i spakarna. Denna är helt tyst tills jag börjar göra manövrar. En speciell känsla och helt klart till det bättre.
Hytt: Hytten är vad man kan förvänta sig i en 2,5-tons maskin, fast lite till. Här har man en enkel LCD-skärm varifrån man styr i stort sett allt på maskinen, så mycket mer knappar finns inte i hytten förutom fläktvredet. Jag är 190 cm lång och kan ändå sitta bekvämt i hytten. De små backspeglarna är tydligt konvexa så man ser riktigt bra runt om maskinen.
Hydraulik:Hydrauliken kan man enkelt ställa in i menyn, Det finns fem olika program: Fine, Normal, Industri och Heavy, samt Individuell. Utöver det så väljer man i menyn tre olika arbetslägen: Power, Normal och Eco. I det sista programmet, Individuell, kan du ställa in hur du själv vill att maskinen ska gå: 100 procent hastighet på stickan eller bara 67 procent? Här handlar det om en avvägning när elmotorn ska dra igång och slå ifrån för att spara batteri gentemot att få följsamheten direkt från början. Den känns annorlunda mot en diesel i detta avseende.
Motor/drivlina: Motorn är en helt underhållsfri för den dagliga chauffören. Maskinen har likt de flesta 2,5 tons maskiner breddningsbar undervagn för de riktig trånga utrymmena. Det är få maskiner som klarar att stå kvar och inte lätta från marken med full skopa ifrån sig på fullt utlägg, än mindre att mingrävare klarar detta – men det klarar denna maskin faktiskt!
Service och daglig tillsyn:
Här är det inte så mycket du kan göra själv förutom att kolla nivån på hydrauloljan samt smörja maskinen. Ladda efter dagens slut eller lite under byggrasten gör föraren enkelt genom att dra ut en kabel från maskinens baksida till vanligt 230 uttag och sedan får nio timmars arbetstid på fullt batteri. Maskinen är även utrustad för snabbladdare om man har tillgång till det, då laddar man ett helt tomt batteri på två timmar. För att komma djupare in i maskinen lossar man två bultar för att fälla hytten framåt, detta testade vid dock inte under provkörningstiden.
Text:





Plus & Minus
Tyst.
Osköna fotstöden på golvet.
Ladda enkelt på 9 h med 230 kabel över natten.
Priset.
En enkel LCD-skärm för att övervaka maskinens alla funktioner.
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.