Teknisk data
Standardutrustning
Vi testar en Takeuchi och denna gång går vi ner lite i vikt från 7 ton till en kortrumpa på 3,5 ton. Mycket känns igen med de här maskinerna - men det finns saker som skiljer sig åt. I detta test har jag tagit hjälp av tre andra testare för att få en mer nyanserad bild. Lärare och elever på ME-Skolan.
Hytt: Med den här maskinen är det mycket som är bra - det är vi rörande överens om. Insteget till hytten görs enkelt om man ser till att ställa upp dörren i låst läge så man också kan använda handtagen på dörrens insida. Utrymmet i hytten är fullt acceptabelt på en så pass liten maskin.
Bekväm stol och bra placerade pedaler och fotstöd har tillverkaren fixat. Vi testare får en känsla av att det är enkelt och funktionellt, och med en modern känsla när det gäller instrumenteringen. Mycket tack vare den sju tums stora pekskärmen som har HD upplösning.
Något som däremot inte håller toppklass är fortfarande armstödets låskonstruktion. Vi testare tycker att det är väldigt bra sikt runt maskinen och en behaglig ljudnivå.
Hydraulik: I grunden så är vi ganska överens här; känslan i hydrauliken finns där. Utmaningen här är att få till flytet när man använder flera funktioner åt gången, och framför allt vid lyft av bommen. Vi tycker helt enkelt att det saknas lite fart i hydrauliken.
Den testade maskinen är utrustad med tiltrotator och grip och originalskopa på 210 liter. Det gör såklart att balansen i maskinen blir högst påverkad när vi testar hydrauliken. Därför är det nog svårt att göra en rättvis helhetsbedömning på maskinen. Man bör ju alltid anpassa extrautrustning för att göra maskinen rättvisa.
Grävdjup på tre meter är helt okej på en maskin i denna storlek.
Motor/drivlina: Det sitter en steg 5-motor från Kubota på 18kW innanför huven , det brukar innebära att grejerna funkar. Ljudnivån runt maskinen har man lyckats få till bra.
Ett moment som vi reagerade på med lite förvåning är transporthastigheten. Har man i lågväxel - alltså ”sköldpaddan”, så anger tillverkaren en hastighet på tre km/h. Växlar man till högväxel ”haren” så blir hastigheten inte mer än fyra km/h. Där hade vi gärna haft lite högre fart och det känns tydligt när vi transporterar lite längre sträckor. Det går irriterande sakta.
Service och daglig tillsyn:
Precis som på TB370 är det mycket som är bra och man känner igen från tidigare lösningar. Till att börja med så är luckorna gjorda av plåt och med bra öppning som gör det lätt att komma åt. Tillsynspunkterna för daglig kontroll är bra placerade och till och med batteriet är lätt att komma åt.
Fästpunkter för både eventuella lyft av maskinen och fast surrning vid transport är bra placerade och rejäla. Att maskinen är utrustad med TFM, maskinövervakning med GPS är såklart ett plus. Vi summerar maskintestet med att det här är en bra maskin om man utrustar den rätt.
Text:
Plus & Minus
Servicevänlig
Hastighet vid transport
Sikten
Fart i hydraulik
Förarmiljö
Armstödens låsning
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.