Teknisk data
Standardutrustning
Det vi har här är antagligen framtidens grävmaskin, men ännu har vi inte nått dit vi behöver för att detta ska fungera fullt ut på alla arbetsplatser. Det återstår en del frågetecken som vi som ska investera behöver analysera noga. Förutom att det känns lite ovant i början med den här maskinen, ljudet till exempel, så klarar den sitt jobb. Stark och snabb.
Hytt: Detta är en vanlig volvohytt. Sikt, knappar, joystick sitter på samma ställe som tidigare. Men det är ju ett helt annat ljud i hytten. Här finns inte den motor som gett oss lågfrekventa mullrande ljud. Här får vi fått ett vinande ljud som tar tid att vänja sig vid, inte obehagligt men klart annorlunda. Men efter några timmars körning kom jag underfund med rätt arbetsvarv på ”motorn” och då funkade det fint. Men det vore inte så dumt om tillverkaren på något vis kunna dämpa ljudet lite från elmotorn.
Text:
Hydraulik: Här har dieselmotorn blivit utbytt mot en elmotor som är direkt monterad i den variabla axialkolvpumpen. Så på det viset är det i princip ingen skillnad mot maskinen med dieselmotor. Körmässigt kan jag inte på något vis känna någon skillnad från dieselmaskiner i samma viktklass. Följsamheten finns. Jag kan heller inte slå ner på styrkan, det enda man skulle ha synpunkt på är att bomsänkningen var otroligt snabb, men kan också vara så att det beror på att systemet ska återvinna energi så. Går säkert att justera detta, men jag ser inte det som något problem för oss förare.
Text:
Motor/drivlina: Ingen motor där bak. Den har ju ersatts av ett stort batteripaket som förser oss med nödvändig kraft. Utifrån ser allt ut som vanligt, det enda som skiljer är att vi har ett helt annat ljud att leva med.
Vi har också ett lågvolt-system på 24 volt som hanterar annat i maskinen som till exempel värme, torkare, arbetsljus - ett måste för att grejerna ska fungera. Det är också livsnerven för att starta upp maskinens högvoltsystem från batterierna som är på 600 volt. Det här är inget för en okunnig att pilla med. Det finns en turordning som är annorlunda när man ska starta upp och stänga av maskinen.
Testet gjordes under några dagars körning och vi gjorde allt vi kunde för att utnyttja maskinens prestanda för att se hur länge batterierna hängde med. Enligt tillverkaren har maskinen en körtid på cirka 6,5 timme. Det nådde vi inte upp till men det beror säkert på att vi behövde larva en bit för att komma åt ett ställe för laddning. Förflyttningar med bandvagnen slukar energi. Är strömmen slut är det bara kabel och laddning som gäller. Tillverkaren arbetar på ett system för laddning av typen ”Power bank” som bör kunna bli bra.
Jag är övertygad att om att detta kommer bli framtidens maskiner på många jobb framöver, men det är en bit kvar. Utvecklingen går fort och för min del tycker jag att det är klart när vi kan köra en hel arbetsdag utan laddning. Vi får se om vi kommer dit.
Text:
Service och daglig tillsyn:
Jag har svårt att uttala mig om hur detta blir. Det dagliga med smörjning, tillsyn av hydraulolja finns kvar som vanligt men det vi slipper nu är det som har med motorn att göra; oljebyten, bränslefilter, generator, byte av fläktremmar. Vad det kommer att bli för serviceintervaller här får vi se
Text:
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.