Satsningen anses vara ett viktigt steg i Ohlssons strävan mot fossilfria transporter och minskat klimatavtryck, som det heter i ett pressmeddelande.
Tiden anses mogen och tekniken tillräckligt utvecklad för att Ohlssons ska kunna påbörja integrering av elfordon i den dagliga driften, vilket i den första fasen sker i samarbete med LSR Landskrona - Svalövs Renhållnings AB. Ohlssons blir därmed den första aktören i Sverige som använder den här typen av elfordon för så kallad fyrfacksinsamling. Elbilar finns annars på flera håll inom renhållningsbranschen.
De nya eldrivna fordonen av modellen Mercedes-Benz eEconic levereras av Veho Trucks i Malmö.
Björn Nordgaard, kommersiell chef för Ohlssonsgruppen, är stolt över att få vara med och leda omställningen till en mer fossilfri avfallshantering. Samtidigt menar han att det, trots den rådande elektrifieringstrenden, är en stor utmaning att vara tidigt ute eftersom infrastrukturen för laddning av tunga fordon är begränsad:
– För att skynda på utvecklingen har vi därför på egen hand påbörjat arbetet med att bygga ut laddinfrastrukturen på våra anläggningar, säger Nordgaard.