maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Med den här står jag säkert och stabilt”

Det är en lite underlig...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Det är en lite underlig känsla att se Lars Dahlén lossa sin dumperlast. Korgen ligger blick still och ändå har allt material snart hamnat på backen bakom dumpern.Lass efter lass flyttar Lars Dahlén massor utmed väg 210. Den uppmärksamme trafikanten har utmed just det här vägarbetet möjlighet att se en rätt så ovanlig maskin.Berätta Lars, vad är det egentligen för dumper du kör?– Det är en Caterpillar 730 EJ. En midjestyrd dumper som inte har tipp utan istället med hjälp av hydraulik skjuter framstammen bakåt och tömmer flaket på det viset.Vad är fördelarna med det?– Just den här dumpern, och ett par andra, gick i många år på Lecafabriken utanför Linköping. Vi körde lera och lastade av i ett utrymme där det inte fanns plats att tippa på vanligt sätt. Då behövdes just en dumper som kunde skjuta av lasset bakåt.– För att klara av leran är den dessutom utrustad med rejäla däck, 750/65R25, så den går riktigt stadigt.Jag gissar att just stadighet och stabilitet är vad som skiljer den från en vanlig dumper med tipp?– Ja, den blir ju betydligt säkrare och man behöver inte vara riktigt lika noga med var man står när det ska lastas av.– De stora däcken hjälper ju också till med stabiliteten, men det gäller att ta det försiktigt om det börjar bli halt.Händer det aldrig att något fastnar emellan så att det kärvar?– Nej, det har jag inte haft problem med. Framstammen rullar på metallhjul upptill och nertill och det gäller förstås att hålla dem smorda. Det är några smörjnipplar som måste kommas ihåg efter som de inte ingår i central­smörjningen.– Den nedre baklemmen öppnas med hjälp av ett par hydraulcylindrar medan den övre bara har ett gångjärn och öppnas av att lasten trycker upp den. Där gäller det att hålla koll så att gångjärnet är rent, annars kan det hänga sig.Hur är kapaciteten på den här dumpern jämfört med en vanlig tycker du?– Det är ungefär lika, det går lika fort att lasta och lossa. Sidorna är dock lite högre så den lastar något mer, men man måste komma ihåg att lasten måste kunna passera ut under den övre lemmen eftersom den inte lyfts upp.– Den här dumpern har ju också den fördelen att det går lättare att backa upp och bygga en hög som sen går att bygga vidare på.Är 730:n den maskin du kör mest?– Nej, jag byter mellan de flesta maskiner. Förra jobbet var jag trailerförare, ibland kör jag grävmaskin och ibland hjullastare. Jag har till och med gjort några inhopp i en D6:a.– Jag började som lastbilschaufför och hade eget åkeri ett tag, sedan körde jag som anställd. Men efter några år bytte jag till att vara maskinförare och det är riktigt roligt jobb. Jag har varit överallt och gjort många olika jobb, men jag måste säga att just det här är ett av de som funkat riktigt bra. Det är så bra ordning och planeringen fungerar perfekt.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer