Hytten har ställbar komfortfjädring, berättar Pär Strandmark som faktiskt var med och provkörde Ljungby­maskiners första prototypmaskin med hyttfjädring.

Publicerad den: 2021.4.16

”Med Ljungbymaskin i Ljungby”

Jag och min maskin: Det är utrustningen som gör maskinen tycker hjullastarförare Pär Strandmark. – Med bra utrustning går det att göra ett bra jobb, konstaterar han enkelt.

Låst innehåll

Hela nio Ljungbymaskiner rullar i Ljungbybaserade entreprenadbolaget Gustav R Johansson. I en av dem sitter Pär Strandmark.

Går det inte att ha något annat märke här i Ljungby?
– Haha, jo det går väl, men det är ju bra maskiner, så varför inte?

ANNONS:

Nu spakar du en L 15, har du alltid kört det lokala hjul­lastarmärket?
– De första åren på firman gjorde jag lite olika jobb, men så fick jag en fråga om jag ville köra hjullastare och redan då var det en Ljungbymaskin, en 1221 från 80-talet. Nu kör jag en L 15 från 2016 som jag fick vara med och speca.

Vad är viktigt för dig i en maskin?
– Just de här hjullastarna kan man ju skräddarsy helt och hållet. Det går ju att plocka på hur mycket som helst. Jag var på ett bygge i Värnamo och såg en maskin som verkade riktigt bra och vi använde den utrustningslistan.

– En viktig komponent är att maskinen har den stora motorn och dessutom en lock-up funktion i transmissionen som gör att motorn hålls på lågt varvtal vid körning på väg. Det är helt klart att det sparar mycket diesel. Sedan maskinen var ny har jag inte nollställt mätaren och den visar på 7,7 liter i förbrukning per timme. Det måste ju kompensera för att inköpet blev lite dyrare, dessutom blir ju andrahandsvärdet bättre.

– Eftersom det inte går åt så mycket bränsle vid vägtransport, även om jag har en fullastad kärra med mig, så är det sällan jag använder trailer. Det är ofta mer tids­effektivt också eftersom det ju tar rejält med tid att lasta och lasta av.

Du har dessutom diesel­driven motorvärmare, varför är det viktigt för dig?
– Jag kan styra den med hjälp av sms och använder det till exempel vid oplanerad snöröjning. När jag kommer till jobbet är motorn redan varm och det är ju bra både för maskinen och för mig. Jag använder faktiskt motorvärmaren riktigt ofta så snart det börjar bli kallt.

Det sitter en Leica-antenn på maskinen, är det första maskinen med styrning du kör?
– Ja, det är nytt. Jag tycker att det är riktigt bra och har dessutom fast monterat skevfäste som hjälper till ytter­ligare att få ett bra resultat. Det blir mycket jobb med justeringar, både för asfalt och annat.

Var maskinstyrningen svår att lära sig?
– Nej, det tycker jag inte. Jag lärde mig bit för bit och fick bra support, så det gick bra.

– Det är viktigt att ha någon att fråga när man lär sig något nytt. Till exempel så fick jag riktigt bra hjälp av den förre föraren på 1221:an när jag skulle börja köra hjullastare. Han heter Krister Johansson och blev som en mentor för mig. Numera finns det sällan tid att lära sig på det sättet av en erfaren förare, men det var verkligen bra för mig.

Taggar: ,

Sofia Barreng

Publicerad den: 2021.4.16

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Maskinentreprenören