Publicerad den: 2016.8.7

Mer hjärna än järn

Bauma 2016: Alla kom och alla hade nya modeller och produkter. Men precis under ytan pågår en kraftfull förändring av branschen. Alla kan se den och känner av den. Vissa oroas och andra inspireras. Trenden med digital integration är urstark.

Låst innehåll

Plötsligt är det inte bara maskintillverkarnas representanter i montrarna som är välklädda med kostym och slips. Vilka är de nya maskinentreprenörerna som valt att klä sig ”affärsmässigt”? Det hänger klasar med män mellan 30 och 50 i montrarna hos flera av de stora maskintillverkarna, och det frågas inte om motorer och däck. Det som intresserar är något som kallas ”Big Data”. Det vill säga; på vilket sätt kan maskintillverkarna hjälpa till med att effektivisera eller till och med automatisera arbetsplatsen med hjälp av informationsteknik? Drönare och androidskärmar är lika många som skoporna och motorer dit kunderna dras.

– Sedan förra Bauma, 2013, har den digitala utvecklingen gått snabbare än vi trodde. Caterpillar har i dag 400 000 enheter uppkopplade, det är flest i världen. Vi kan redan nu leverera teknik så ett företag kan ha hela sin maskinpark uppkopplad på en enda plattform. ”Wellcome to the age of smart iron”, säger Caterpillars vd och styrelseordförande Dough Oberhelman.

ANNONS:
I väntan på Internet. Planen är att du snart kan köpa modern teknik för maskinerna via något som liknar Appstore.

I väntan på Internet. Planen är att du snart kan köpa modern teknik för maskinerna via något som liknar Appstore.

Det kunde vara en datormässa. Men det här är Bauma 2016.

Det kunde vara en datormässa. Men det här är Bauma 2016.

Caterpillar gick ut hårt på Bauma och hade gott självförtroende på klassiskt amerikanskt vis. Med viss rätt, för på världens största branschmässa kunde bolaget visa upp både halvautomatiserade bandgrävare och bandschaktare, och flera exempel på integrerad digital teknik direkt från fabrik. Men Caterpillar visade även ett intressant samarbete med franska bolaget Redbird. Redbird har specialiserat sig på att analysera data som samlas in med drönare inför en byggprocess. Information som sedan ska föras över till maskin och användas när det är dags att schakta.

”Redbird har specia­liserat sig på att analysera data som samlas in med drönare inför en byggprocess.”

Men Caterpillar är inte ensamma på den här scenen. Volvo CE levererade överraskande framsynta lösningar när det gäller integrerad digital teknik. Inte bara det. Nu sitter det en androidplatta i maskinerna där föraren kan välja om denne vill se backkamera (eller runt hela maskinen uppifrån), grävsystem, aktuell bygginformationsmodellering (BIM), massornas vikt – eller hur bra välten kompakterar. Wifi-uppkoppling är bara månader bort, menar Volvo CE. I och med det är det bara att ladda ner nytt program vid behov. Typ Netflix om man så vill. Skärmen är tio tum. Grävsystemen från Trimble och Topcon är 2D. Men Volvo CE jobbar hårt med att få fram 3D.

– När det gäller hela Volvo – inklusive lastvagnar så har vi redan 600 000 enheter uppkopplade. Nu när vi har tagit fram det vi kallar Volvo Co-pilot, och där vi lanserar ett system med androidplatta – så förbättrar vi säkerhet och effektivitet för våra kunder. Vi kommer att fortsätta att forska och utveckla den här tekniken. Det här är en växande del i vår industri, säger Martin Weissburg, vd för Volvo CE.

Men man ska vara rättvis. Första tillverkaren att gå den här vägen var Komatsu. Ska man vara lite krass så kan man nog säga att Komatsu har tvingat de andra att höja tempot. Komatsus ledning använder det japanska ordet dantotsu när de marknadsför sin strategi. Dantotsu betyder ”det bästa av de bästa”. Komatsus strategi är att inte titta på de andra utan att jobba fram sina egna lösningar självständigt. Bland annat envisas man med att lansera nya hybrider trots att oljepriset är rekordlågt.

Leica är ett av bolagen som ligger i framkant när digitaliseringen nu invaderar branschen.

Leica är ett av bolagen som ligger i framkant när digitaliseringen nu invaderar branschen.

Men det här är bara delvis sant. Skälet till att Komatsu höjer tempot är faktiskt att de japanska myndigheterna har ställt krav på byggbranschen att öka takten mot en mer automatiserad byggprocess. Anledningen är bland annat att det inte längre går att få tag på tillräckligt många maskinförare i Japan, och det Komatsu får fram för den japanska marknaden hamnar så klart även i Europa. Det här är något för dagens utbildare av maskinförare att fundera över. Vilken kompetens kommer maskinförarna att behöva när digitaliseringen exploderar?

– Vi vill gärna tala om det vi kallar ”Smart Construction”, säger Komatsus europachef Masatoshi Morishita, som rekryterats direkt från Japan för några veckor sedan.

– Vi studerar hur vi kan automatisera hela arbetsplatser. Vi var först i världen med att lansera maskiner med intelligent maskinkontroll (IMC), och nu finns det 2 500 bandgrävare med de här systemen på marknaden (PC210LCi-10). Totalt har dessa gått 1,7 miljoner timmar och vi har därmed löst de tekniska utmaningarna, säger Morishita.

Det som är intressant med Komatsu är att IMC sakta men säkert håller på att standardiseras i maskinerna. 50 procent av alla bandschaktare Komatsu säljer har IMC. 15 procent av maskinparken totalt. Det är ingen dålig gissning att det är hälften av samtliga maskiner på nästa Bauma om tre år.

Något överraskande verkar kostym och slips ha blivit det nya mässmodet när digital­i­seringen gör intåg.

Något överraskande verkar kostym och slips ha blivit det nya mässmodet när digital­i­seringen gör intåg.

Vad betyder då allt detta?

Det är inte maskintillverkarna som driver utvecklingen. Det är kunddrivet av de stora spelarna runt om i världen som har stora maskinparker och som är tunga kunder för tillverkarna. Dessa bygg- och maskinentreprenörer kräver högre effektivitet och produktivitet, och snabbare och billigare service och underhåll. De tillverkare som vill sälja till dessa måste hänga med och helst vara ledande. Få av dessa stora kunder accepterar stillestånd och reparation på en verkstad. Telematik och uppkopplade maskiner diagnostiseras online och ska servas i god tid innan något händer.

– Det vi ser nu är nästa industriella revolution. Vi ser det som en självservande teknik med fokus på att tidigt lösa problem, inte laga efteråt, säger Rob Charter, som är Caterpillars högste chef när det gäller ”dealer support”, alltså inom området telematik.

”Det vi ser nu är nästa industriella revolution.”

Att den integrerade digitaliseringen av maskinerna och därmed hela branschen är det hetaste ämnet just nu, det visar bland annat att Caterpillar valde att bjuda in en handfull ledande branschjournalister till en längre diskussion med bolagets högsta ledning om vart allt är på väg. Detta är mycket ovanligt. Caterpillar ville inte bara berätta, utan också höra hur den internationella journalistkåren uppfattar den nya trenden. Naturligtvis deltog tidningen Maskinentreprenören i detta seminarium. Och det var mycket, mycket intressant.

– Det finns en sak som faktiskt håller mig vaken om nätterna ibland. Och det är det faktum att det alltid finns en risk att vi inte kommer att bli bäst på det här. Tänk om någon annan aktör kommer in och digitaliserar branschen bättre, säger George Taylor som leder Caterpillars nya division som heter Marketing and Digital.

DSC_3277_CMYK
Ingen har glömt hur datortillverkaren Apple kom från ingenstans och på något år slog ut de ledande jättarna Nokia och Blackberry från marknaden för mobiltelefoner. Plötsligt hette det inte mobiltelefon utan smartphone. Och en hel bransch föll genom golvet.

Och ska man vara helt ärlig så är det ingen rymdforskning att tillverka en anläggningsmaskin och sätta in en motor. Det har små och stora tillverkare gjort relativt effektivt i industriell miljö sedan 1950-talet. Men de nya mjukvarorna till telematik i världsklass, maskinstyrning och automatisering, det är kompetenser som köps in av tillverkarna och utvecklas snabbare av aktörer i nischade kompetensföretag. Det här är teknik som inte tillverkarna äger eller helt kontrollerar.

– Vi kan göra det här nu. Vi måste göra det. Men vi behöver inte göra det själva. Det kan göras i joint venture eller andra samarbetsformer. Trimble är ett företag vi jobbar med. Vi har också ett djupt samarbete med Uptake i Chicago som specialiserar sig på att analysera data från maskinerna och omvandlar detta till verklig nytta för våra kunder. Vi har en rad innovativa företag som vi har en tät dialog med. De som inte hänger med här nu kommer få svårt att överleva, förklarar Tom Pellette som är chef för Construction Industries inom Caterpillarkoncernen.

”De som inte hänger med här nu kommer få svårt att överleva.”

Tom Pellette är en intressant person. Han är den som har örat mot marknaden när det gäller hur kunderna vill att anläggningsmaskinerna ska utvecklas. Hans information är att kunderna efterfrågar mer och bättre informationsteknik. Det här är inget som Caterpillar gör för att det är på modet, så att säga. Det handlar om att tjäna pengar.

På ritbordet längre fram ligger utveckling av telematik som stöds av virtuell verklighet. Det vill säga en datorgenererad skenvärld. Serviceavdelningen kan se hela maskinen från distans i genomskärning och med ögat upptäcka ett fel i realtid. Låter som science fiction, men detta är inte långt borta om kunderna efterfrågar det och det kan spara pengar.

– Vi tittar även på att få till en teknik där vi kan skriva ut reservdelar med 3D-skrivare. Det är en bit kvar, men det här är saker som vi är intresserade av. Vi brukar säga: Tänk stort, starta litet, men jobba snabbt, säger George Taylor.

Är det så här maskinmässornas intressantaste montrar kommer se ut i framtiden?

Är det så här maskinmässornas intressantaste montrar kommer se ut i framtiden?

Skräckscenariet för Caterpillar är såklart att det finns ett Apple där ute. Ingen tror att Topcon eller Tesla eller någon annan kommer att försöka göra en helt ny smartare anläggningsmaskin som kanske både är eldriven och helt genomlusad med smart digital teknik. Men oron finns.

– Faktum är att de här tankarna håller mig alert dag och natt. Bara de som är paranoida överlever. Och har man en måltavla på ryggen så springer man fortare, säger George Taylor till Maskin­entreprenören.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Text och foto: Micael Appelgren

Publicerad den: 2016.8.7

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!