Publicerad den: 2018.12.17

Mjuk, lättkörd och fett stark maskin

HYUNDAI 18-9: I detta test som är på en minigrävare i 2-tonsklassen, en Hyundai 18-9, har jag glädjen att samarbeta med tre elever från årskurs tre på ME-skolan i Bålsta. Testet görs av mig som vanligt och sedan får eleverna göra sitt test som jag tar del av och gör reflektioner ifrån. Vi var inte överens om allt.

Låst innehåll

HYTT: Omdömet om hytten är blandat från vår sida. Till att börja med är det mycket som är bra, man sitter bra i en enkel men bekväm stol, armstöden är inte justerbara men det funkar okej. Spakarna är raka utan krusiduller och med bra känsla i. Displayen är av typen OLED med ESL (Engine Start Limit) och den är tydlig och överskådlig. ESL betyder att du ska aktivera med en kod för att kunna starta motorn, mycket bra. Knappar och reglage är lätta att se och förstå och är tydligt uppmärkta. Sikten är bra med rejäla backspeglar som med ett enkelt handgrepp går att fälla in vid behov. På minussidan i hytten var det två saker jag reagerade på. Det första är ljudnivån i hytten vid gaspådrag som upplevs som hög. Det andra är vinkeln på fotpedalerna, väldigt branta (upprätta) i kombination med kort hytt som det är i småmaskiner gör ”fotarbetet” obekvämt. Eleverna reagerade på placeringen av spolarvätskebehållaren i hytten, som gav en irriterande lukt.

HYDRAULIK: Vi delar upp testet i två delar när det gäller hydrauliken. Första delen blir att göra en schakt i packad 0-32 berg och höga upp materialet. Maskinen står stabilt och känns tillräckligt stark, framförallt jobbar den fint även på låga varv. Andra momentet blir att planera ut 0-16 och här kommer den fina hydrauliken till sin rätt, utan att behöva anstränga sig går det utmärkt att dra hem planerskopan efter fullt utlägg med skärstålet vinklat neråt mot materialet. Detta är riktigt imponerande av en maskin i den här viktklassen. Lugn och följsam blir omdömet. Maskinen är utrustad med proportionalstyrning och alla cylindrar på grävaggregatet har cylinderskydd viket är smarta detaljer på en minigrävare. Bytesintervallen på hydrauloljan är femtusen timmar vilket är mer en dubbelt så bra mot föregångaren.

ANNONS:

MOTOR OCH DRIVLINA: Motorn som sitter i den här Hyundaien är en 4-cylindrig diesel från Mitsubishi på 18,5 hästkrafter. Den kraft som erbjuds är fullt tillräcklig och man klarar sig i dom flesta situationer med att jobba på låga varv. Ett moment där vi delar ut höga betyg är när vi testar att larva med maskinen på olika underlag. Maskinen är väldigt lättmanövrerad och det går utmärkt att smyga sig fram. När vi kommer ut på mjukt underlag och svänger med larverna finns det förvånansvärt med kraft. Eller som eleverna uttryckte sig: Den är mjuk och lättkörd och samtidigt ”fett stark”.

SERVICE OCH UNDERHÅLL: Som på alla småmaskiner är det trångt under huven, men jag tycker att man gjort åtkomsten bra. Man ser tydligt dom viktigaste komponenterna som sitter lättåtkomliga. Tanklocket sitter utanför motorrummet vilket gör det smidigt att tanka, men det blir ett lås mindre att forcera vid dieselstöld eller sabotage. Huvudströmbrytaren sitter under motorluckan och har en enkel och smart vajer för avstängning utan att behöva öppna luckan.

Maskintestare Göran Westerberg

Publicerad den: 2018.12.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare