Caterpillar 621B Tillverkningsår: 1972 Motoreffekt: 246 kW Vikt: 30 ton, lastad 52 ton.

Publicerad den: 2019.6.4

”Motorschaktvagnen kan konkurrera”

Jag och min maskin: När Kenny Karlsson klättrar upp i hytten på en av sina bandschaktare är han del av ett mycket illustert sällskap. Han är en av de maskinförare som spakat maskin i mer än femtio år!

Låst innehåll

Det är väl bara att konstatera direkt, Kenny och hans kolleger är ett utdöende släkte. I framtiden kommer ingen att hinna upp till femtio år i hytten eftersom det kräver att karriären inleddes redan i tonåren, eller drar ut långt efter pensionsåldern. I Kennys fall startade yrkeslivet i maskinen redan när han var tolv år gammal. Rätt så otänkbart idag.

Varför började du köra så tidigt?
– Min far, Kalle Karlsson, hade entreprenadfirma och det var naturligt att jag också skulle vara med. Jag gick bara sju år i skolan, sedan började jag jobba på allvar.

ANNONS:

– På den tiden var det helt andra maskiner än idag. De hade ju till exempel inte hytt, så nog har det blivit bättre.

Det är en klar övervikt för ett visst märke i firman, hur kommer det sig?
– Far, och senare jag och min son Christian, har alltid valt Caterpillar när vi köpt bandschaktare. Det är bara de som håller och det är lätt att få tag i delar. Vi köper både begagnat och nytt, just nu har vi tio bandschaktare och en ny på ingång.

– För skojs skull har vi köpt en bandschaktare från 1932 och en lastmaskin från 1959. Bandschaktaren är den första som Caterpillar tillverkade med dieselmotor. Amerikanarna hade med sig den till Europa under kriget, sedan blev den kvar. Tyvärr har det regnat in i motorn så den går inte att starta.

Motorschaktvagnar är rätt ovanliga i Sverige, varför köpte ni dem?
– Vi har haft motorschakt- vagnar i många år, både bogserade och självgående. En vagn vi hade var lindriven, den byggde jag om till hydraulisk drift istället. – Till ett jobb i Ystad för några år sedan köpte vi fyra vagnar. Det fungerade mycket bra, målet var att visa att motorschaktvagnar kan konkurrera med dumper och grävare, och det lyckades vi med. De går riktigt fort, 55 kilometer i timmen med 17 kubik i lasset, så det gick undan.

– Vid lastning hjälpte vi till lite genom att putta på dem med bandschaktare. Det finns motorschaktvagnar som har extra motorer baktill, men det fungerade utmärkt att istället trycka på där bak. Efter att jobbet i Ystad var klart sålde vi två av vagnarna, de andra två har vi kvar och det dyker ständigt upp jobb för dem.

Ni är inte rädda att testa ovanliga maskiner, vad sägs om en förarlös bandschaktare?
– Vi såg den på Bauma nu i vår, men det där tror jag inte på ännu. Både på ConExpo i Las Vegas och på Bauma visades hur bandschaktare kan styras på distans, men fördröjningen var en hel minut så det känns inte rimligt.

– Annars är vi noga med att alltid ha modern teknik på våra maskiner, om det inte finns på de vi köper ser vi till att eftermontera GPS-antenner och allt som behövs.

Text och foto: Sofia Barreng

Publicerad den: 2019.6.4

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare