En så kallad testbädd har byggts på Nordvästra Skånes Renhållnings i Helsingborg där olika materials långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas. Materialet består av asfaltkross, bergkross, slaggrus respektive tunnelugnskalk (Petrit T-S). Alla delar har slutligen täckts av asfaltgranulat.
Björn Schouenborg, projektledare på RISE konstaterar att något liknande inte har gjorts tidigare. Så många olika material, så omfattande dokumentation i laboratorium och fält och med inplanerad uppföljning under kommande år är unikt.
– Projektet har tidigare gjort såväl omfattande laboratorieanalyser som fullskaleförsök. De senare hos VTI, Väg- och Transportforskningsinstitutet i Linköping. Det är roligt att kunna ta de lärdomarna vidare och lägga fler pusselbitar på vägen mot mer cirkulära processer. Vi räknar också med att resultaten kommer att driva på omställningen till mer hållbar stadsbyggnad och inspirera till liknande förändringar i andra sektorer, säger Björn Schouenborg.
Projektet kommer att följa upp de tekniska egenskaperna för respektive material, göra spårdjups/profilmätningar med Primal under en treårsperiod och fallviktsmätningar vid olika tider på året för att fastställa hållfasthet och styvhet.
– Vi vill skapa förutsättningar för att cirkulära material ska kunna användas i större utsträckning, minska brytning av nytt berg och göra det enkelt för beställare att ställa krav på användning av cirkulära material i upphandlingar, säger Björn Schouenborg.
Projektet Cirkulära anläggningsmaterial har fokus på lokalt producerade restmaterial, korta transportvägar, hållbara affärsmodeller och en kvantifierbar minskning av klimatpåverkan genom cirkulära material inom anläggning av infrastruktur. Projektet engagerar en rad aktörer inom såväl forskningsvärlden som olika representanter från entreprenörer, material- och energiföretag samt kommuner och avfallsaktörer.