Ett av kanalelementet till Slussen har prefabricerats i Värtan och bogserats till sin plats med hjälp av fyra bogserbåtar. Kanaldelen väger hela 5 800 ton. Foto: Skanska

Publicerad den: 2020.7.6

Nu är nästa jättedel på plats i Slussen

Anläggning: I mars kom Slussens ”Guldbro”. Nu har nästa stora prefabricerade del anlänt vattenvägen - slusskanalens östra del.

Låst innehåll

Den är dubbelt så tung som guldbron, hela 5 800 ton, men har inte alls fått lika mycket uppmärksamhet. För att spara tid och underlätta arbetet på plats prefabriceras stora delar av kanalen med kajer ovanpå en ponton. Kanalen levereras helt färdigbyggd, komplett med stenläggning i tre röda nyanser på sidorna ner mot vattenlinjen. Den byggs i tre delar, två av dem prefabriceras i Värtan, medan mittendelen byggs på plats. Slusskanalen är ryggraden i hela anläggningen, och låter båtar transporteras mellan Mälaren och Saltsjön.

För en vecka sedan transporterades den östra kanaldelen, hela 5 800 ton tung – varav 5 300 ton betong, 400 ton armering och 100 ton stål – från Värtan till sin plats under huvudbron vid Slussen. Kanaldelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och flyter av egen kraft.

ANNONS:

Kanalelementet var försett med fyra temporära ”tätskott”, som hjälpte till att hålla flytkraften under bogseringen, vilken skedde i två knop med hjälp av fyra bogserbåtar, en resa som tog ungefär tre timmar. Sista biten in vinschades kanalen in innan den med millimeterprecision monterades på de sex brostöden som är gjutna på botten av Saltsjön. Stöden vilar i sin tur på trettio pålar som är borrade ner till berget under sjöbotten.

Den nya slusskanalen kommer totalt att vara omkring 160 meter lång och i slutet av 2024 ska den vara öppen för trafik.

Taggar:

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.7.6

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!