Volvo Construction Equipment och finska Norrhydro har utvecklat ett digitalt hydrauliskt ställdon som ökar produktiviteten, medan bränslekostnaderna och koldioxidutsläppen kapas betydligt inom anläggningsapplikationer. Foto: Volvo CE

Publicerad den: 2020.12.21

Ny teknik som kan göra hydraulsystemet mindre

Teknik: Tillsammans har Volvo CE och finska Norrhydro utvecklat en teknik som kan ta bort delar av hydraulsystemet på entreprenadmaskiner. Om detta börjar användas på bred front skulle det hjälpa industrin att kunna leva upp till sina hållbarhetsambitioner samtidigt som maskinernas prestanda förbättras.

Låst innehåll

Det handlar om ett digitalt hydrauliskt ställdon som ökar produktiviteten, medan bränslekostnaderna och koldioxidutsläppen kapas betydligt. Ställdonet har fyra kammare istället för två, vilket förbättrar systemeffektiviteten och innebär att delar av maskinernas hydraulsystem antingen kan tas bort eller göras mindre.

I stället för en kammare som skjuter och en som drar, så som det är ett i ett traditionellt system med två kammare, har man i det digitala ställdonet fyra kammare som kan anslutas i upp till 16 olika permutationer, beroende på vilken last som fordras av arbetsuppgiften.

ANNONS:

– Det är lite som en rak växellåda med 16 växlar, säger Peter Stambro, direktör för affärsutveckling på Norrhydro. Cylindrar med flera kammare har funnits ett tag, men vad som utmärker våra är hur de har kombinerats med avancerade elektroniska styrsystem, vars komplexa algoritmer och beräkningshastighet möjliggör omedelbar respons, men som endast använder en bråkdel av energin för samma manöver eller åtgärd som med ett traditionellt system.

Behovet av en huvudmanöverventil – hjärtat i ett traditionellt hydraulsystem – elimineras, likväl som överflödig pumpkapacitet, rör och slangar. Det använder mindre energi och ger möjlighet att minska motorkapaciteten.

– Vår forskning hittills visar att systemet gör störst nytta i större maskiner – när det gäller grävmaskiner på 30 ton eller mer. I framtiden skulle tekniken dock även kunna användas i elmaskiner, där det mycket effektivare hydraulsystemet effektivt skulle kunna förlänga batteriets livslängd och användningstiden, fastslår Thomas Bitter, teknikchef på Volvo CE.
Just nu testas tekniken på en 30-tons grävmaskin, EC300E, tanken är att det revolutionerande systemet ska kunna erbjudas i företagets grävmaskiner senast år 2024. Hittills är den initiala konceptvalideringsfasen och hållbarhetstester avklarade, nu inleds en fälttestsperiod där prototyper används i verkliga applikationer av utvalda kundpartners.

– Att kunna utveckla den här radikala tekniken i partnerskap med en ledande aktör i entreprenadmaskinsbranschen innebär flera fördelar, inklusive att kunna förkorta tiden till marknaden för kommersialiserade produkter, säger Yrjö Trög, vd för Norrhydro. Vi kommer att investera i en ny tillverkningsanläggning i världsklass för flera miljoner euro för att stödja lanseringen och jag ser fram emot marknadsintroduktionen av NorrDigi-systemet tillsammans med Volvo CE.

Taggar: , , ,

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.12.21

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!