När man byter ut dieselmotorn mot en elektrisk motor är det inte bara ett byte av drivmedel. Den nya tekniken påverkar hela kedjan av aktörer, från tillverkare, leverantörer och entreprenörer. Balansräkningarna kommer att påverka samtliga aktörer och dagens affärsmodeller kommer inte klara övergången utan anpassningar till den nya verkligheten.
Priserna på elektriska maskiner i Kina, främst hjullastare, har sjunkit och närmar sig samma prisnivåer som dieselmaskinerna. Detta beror på hård konkurrens bland tillverkare av både batterier och maskiner. Prispressen har i sin tur gjort att maskinleverantörerna konstaterar att det inte går att tjäna lika mycket pengar på elmaskiner längre då det är klart lägre intäkter på service, underhåll och reservdelar. För att få ut maskinerna på marknaden har de kinesiska maskintillverkarna därför vänt blicken mot uthyrningsföretagen, och för att intressera denna sektor har tillverkarna sockrat priset till den grad att det kan vara dyrare att hyra en dieselmaskin än en elektrisk.
Vi är inte alls där i Sverige ännu, och beräknas inte hamna där inom en femårsperiod, enligt analysföretaget Off-Highway Research (OHR). Men nya affärsmodeller dyker redan upp, och en aktör nu på marknaden är Pure Energy, som gjort hemläxan och nyligen ingick ett samarbete (partnerskap) med Swecon, och därmed såklart även med Volvo CE i bakgrunden.
– Vår vision är att vara ett rent hyresbolag – helt emissonsfritt, allt från skruvdragare till 25 tons grävmaskiner. Man ska få en helhetslösning från oss, även konsulttjänster som gör att vi kan stötta och visa var och när det fungerar med en elektisk lösning, säger Mathias Stenemyr, vd och grundare av Pure Energy.
Elektriska anläggningsmaskiner har egentligen bara varit tillgängliga på marknaden i Europa i två år. Många bedömare räknade med att det skulle bli uthyrare, rentalföretag, som tog på sig ledartröjan då priset på maskinerna är 2–3 gånger högre, samt att andrahandsvärdet ännu är okänd terräng. Men så har det inte blivit. Bara 17 procent av sålda elmaskiner i Europa gick till uthyrarna 2023. Största gruppen var byggföretag, som stod för 47 procent.
Att uthyrarna inte nappat i någon större skala beror på att hyreskostnaderna i Europa för elmaskiner blir för hög jämfört med en dieselmaskin som gör samma jobb. Intresset att hyra är lågt. Dessutom kan inte rentalföretagen finansiera sin affär genom lägre driftkostnader, det kan däremot byggentreprenörerna om de väljer att köpa.
– Vi på Pure Energy har kompetens inom anläggning och tanken är vi också ska visa och förklara var det fungerar med elmaskiner och hur planeringen bör se ut i så fall. Vi måste sätta oss in i projektet. Det finns flera värden också att visa: ljudnivå, arbetsmiljö. Mervärden som inte direkt handlar om pengar, säger Stenemyr.
Pure Energy har ett antal elektriska maskiner för uthyrning redan klara. Vissa har bolaget förvärvat, och med Swecon och Volvo CE har parterna tagit fram en annan affärsmodell som man räknar med ska fungera. Det finns tendenser till det som kallas ”equipment as a service” – eller maskin som en tjänst. Volvo CE har varit inne på detta tidigare, och en hel del elektriska maskiner från Volvo CE har gått ut på marknaden mer som hyrlösningar med stödpersonal från Volvo eller Swecon. Och det är snarlikt det koncept som Pure Energy räknar med att jobba med framöver.
Norskägda RG Group som hyr ut större elmaskiner i projekt har också varit inne på affärsmodeller som liknar dessa. Bland annat vill man gärna vara med tidigt i projekt och ge kunden stöd och råd längs vägen.
– Man ska inte heller jämföra oss med de stora maskinuthyrarna. De har en helt annan volym än vi, och när de investerar i elmaskiner är det för att det ser snyggt ut – nice to have, som man säger, men för oss är det en förutsättning, need to have, med andra ord, resonerar Mathias Stenemyr.
Analysföretaget OHR har tittat närmare på vad som kan hända på marknaden för elmaskiner. Man menar att lägre behov av service och underhåll samt reservdelar kan öppna för andra leverantörer av maskinerna än våra klassiska. Till och med nya tillverkare. I så fall ligger Pure Energy helt rätt i tiden som försöker hitta en ny modell bortom de nu kända.