maskinentreprenoren logo

Reportage

Nybyggaranda i anrikt bolag

Det är få i branschen som inte känner till Kewab. Inte ens på stan i Karlstad går det att hitta en individ som inte vagt eller helt vet vad Kewab är. Men nu är det gamla gänget ute och en helt ny ledning med nya visioner är på plats.

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article

Kewab har funnits sedan… Sverige var det gamla Sverige (typ i 50 år). I många år har bolaget varit ett av ME:s största medlemsföretag, och därmed också i perioder helt klart landets största maskinentreprenör. Det har skrivits spaltmeter om Kewab i både branschpress och lokalpress. Det verkade alltid hända något runt grundaren Kenneth Wahlström som intresserade. Men det är nu historia. Det är klart att det är många läsare som här hade önskat få träffa Kenneth Wahlström – höra honom berätta om allt som hänt… men tidningen Maskinentreprenören gjorde det reportaget för över 15 år sedan. Mycket vatten har flutit i Klarälven sedan dess. Detta är inte historien om gamla Kewab – utan om det nya.

Men låt oss först bara skapa en bild – för om det eventuellt är någon i branschen som inte känner till Kewab. Reportrar brukar ofta när det kommer till en ny plats diskutera läget, samhället med antingen taxichaufförer eller möjligen en social medarbetare på hotellet, och folk på stan, när tillfälle ges. Detta för att få en känsla för platsen, och vilka som bor här. Inför detta reportage gjorde vi precis så. Alla vi talade med i Karlstad denna gång känner till Kewab. De som inte alls hade någon anknytning till branschen svarar ungefär såhär:

”Ja, det känner jag igen. Det är väl något byggföretag?”

Det nya Kewab som nu möter branschen och kunderna har siktet inställt väldigt högt. Det vibrerar en tydlig nybyggaranda i lokalerna på Betongvägen i Ilanda industriområdet där huvudkontoret fortfarande ligger. Kewab ska bli ett rikstäckande företag med fokus att utveckla sin affär så att omsättning och lönsamhet växer kraftigt. Och det är från en redan hög nivå, ska tilläggas. Redan idag snackar vi om ett bolag med 500 maskiner, omsättning 750 miljoner, och cirka 300 anställda:

– Vi har fokus på tillväxt med lokal närvaro. Vi har en klar målbild och en vision om att nå en bred förankring på våra valda marknader med vårt erbjudande, säger Martin Lindström, som i dag är vd och ansvarig för verksamheten.

Text:

Tidningen förstår att det handlar om en relativt kraftig tillväxt som är på agendan.

Martin Lindström har en intressant bakgrund som i denna nya tid antagligen är det som krävs. Civilekonom med yrkesrötter i Peab, Lambertsson och Swerock. Han kan alltså branschen; är att betrakta som relativt ung och kan med sin akademiska bakgrund beräkna ekonomi på ett sätt som är nödvändigt i ett större bolag med ambition att växa ytterligare. Det finns också flera andra värden att ta hänsyn till än pengar in i kassan. Image och mätbara resultat gällande personalens välmående, till exempel. Ledarstilen ser ut att bli lite mjukare nu. Det är i varje fall en känsla man får när Martin Lindström talar med sina medarbetare.

– Det är klart att vi nu tittar på mer mångfald, inte bara fler kvinnor, utan även i ett bredare perspektiv. Och vi måste som andra i branschen fokusera på hållbarhetsfrågor och hur vi utvecklar affären. Vi tar nu med oss allt gott och bra som Kewab har stått för, entreprenörsanda och kundfokus och utvecklar detta till att bli det nationella företag som vi har satt upp som mål. Vi har ny logga nu och den tidigare kommer att bytas ut efter hand på maskiner, profilkläder och annat när det blir aktuellt med nyinvesteringar.

Och det finns att göra, som Kewabs inhyrda resurs Christer Gustafsson, säger. Lokaliteterna vid huvudkontoret andas i hög grad fortfarande historiska Kewab. Det är många trådar ute i landet som ska knytas samman. Från Malung till Malmö. Allt ska bli det nya Kewab. Expansion i norra Sverige står på agendan. Inte ens den hårda konkurrensen i Stockholm avskräcker. Kewab ska växa. Christer Gustafsson åker mycket bil i veckorna.

– Jag har väl egentligen tänkt att trappa ner, men jag fick frågan av ägarna att hjälpa till här, och det är en hel del som ska göras, säger Gustafsson, som en gång i tiden drev Grävsam som såldes till Peab.

Även en av Kewabs ägare Johan Halvarsson, har en bakgrund från Peab. Det kanske är en fingervisning gällande den nya kulturen.

Vd Martin Lindström är skåning och pendlar till de olika platser som krävs. Och väl på plats finns det mycket arbete som ska göras. Ny logga är det enkla. Nu ska nya kulturen sättas. En modern kultur som gör att Kewab inger förtroende och andas professionalitet i en värld där beställare ställer allt högre och tuffare krav på hållbarhet och effektivitet. Känslan ska vara entreprenörskap, säger Martin Lindström. Kundfokus. Viktigt att kunna locka nya talanger och göra smarta rekryteringar för att lyckas.

Text:

Mycket är på gång. Lindström verkar upptagen. Det är något otåligt i luften.

Även om Kewabs huvudkontor ser ut att bli kvar i Karlstad så har faktiskt ekonomiavdelningen flyttat till Göte-borg. De som äger Kewab i dag är Peter Condrup och Johan Halvarsson från koncernen Eleda. Kewab ingick i Eleda i ett antal år, men växte liksom ur konceptet och blev lite för spretigt. Det Kewab som vi nu besöker är Kewab AB med tydligt fokus på transport, maskintjänster och ballast. Från det gamla har fem bolag flyttats ut, renodlats och delats upp. Ett av dessa bolag, Axeda ligger kvar i Eledakoncernen. En liten detalj i sammanhanget är att Kewab Rental som inte ingår i Kewab AB finns kvar i lokalerna än så länge. Samarbetet är bra, säger Lindström.

– Vi såg också innan detta att Kewab, som det var då, började konkurrera med sina beställare, tog egna jobb och det var inte det koncept som man tänkte sig. Inte i linje med visionen. Vi ska inte vara där utan leverera maskiner och kompetens till våra kunder, säger Lindström.

Kewab må vara ett etablerat företag. Men det vi ser nu är början på en resa. Det är mycket tidigt i processen och det är spännande och generöst av den nya ledningen att släppa in tidningen och berätta och se med egna ögon hur det rör sig framåt. Det går inte att ta fel på nybyggarandan i lokalerna. Det är fokus på utveckling. Alla har mycket att göra.

När tidningen Maskinentreprenören dyker upp i Karlstad så jobbas det. Vi går rakt in på kontoret, någon reception finns inte på plats ännu och vi letar efter Martin Lindström. Ingen vet just nu var han är. Någon gissar att han finns på kontoret på övervåningen, där uppe pekar man ner mot konferensrummet och köket där två städare just nu är i full fart.

– Jag känner igen namnet, säger en av städarna... Mycket är nytt.

Text:

Kewab AB

Kewab finns på dessa ställen:

Karlstad (HK), Lima, Malung, Arvika, Sälen, Sunne, Torsby, Göteborg, Karlskoga, Malmö. 

Samtliga maskiner kommer under hand att märkas med Kewabs nya logga.

Vi sätter oss ner och väntar. Och inom kort dyker Martin Lindström upp, redo att berätta om vart Kewab nu är på väg. Nu har han varit vd i cirka ett år. 

– Vi ska ta till vara den kultur och det som är bra med Kewab. Kompetens, rationellt och effektiv. Men det kommer också handla om att bygga en ny stark kultur. Vi tänker väl lite som att detta är ”Nya” Kewab vi bygger. Detta ska vara en modern arbetsplats och vi har en väldefinierad strategi framåt nu. Men viktigt att inte tappa det entreprenörskap som redan definierar Kewab som bolag.

Det har redan gjorts ett antal nyrekryteringar som är strategiskt genomtänkta. Det som är tydligt är att Kewab vill och ska utveckla sin affär när det gäller täkter och ballast, och återvinning av schaktmassor. Inom detta område kan Martin Lindström helt klart hämta kompetens från sin tid i ledande ställning på Peabägda Sweroc. Och att ha tillgång till material och anläggningar för ballast är alltid en styrka och en stor konkurrensfördel på varje ort där ett bolag av Kewabs typ är verksamt.

– Det är en utarbetad strategi att satsa mer på detta än tidigare. Vi ska expandera och bli större där. Och det är en sak som Kewab kommer att ha som vissa andra bolag med vår affärsidé inte så ofta har tillgång till, säger Lindström.

När ett bolag gör en omstart som Kewab gör nu så rör det på sig på flera ställen i organisationen. Vissa vill inte vara med och väljer att gå vidare. Andra tänker tvärt om, och söker sig till det nya som känns spännande. Så har det varit på Kewab också under en period.

Text:

”Det är klart att vi nu tittar på mer mångfald, inte bara fler kvinnor, utan även i ett bredare perspektiv.”

– Det är några som väljer att sluta, och nya tillkommer. Men personalstyrkan är mer eller mindre lika stor som tidigare. Det vi känner att vi kan och vill locka med när det gäller nyrekryteringar är att det är en spännande resa som börjar nu som är att betrakta som en entreprenöriell utmaning. Att få vara med och göra något ännu bättre. 

– Självklart vill vi ju behålla alla duktiga och kompetenta medarbetare, men det handlar ju också om att de som är kvar delar vår vision och jobbar efter det. Vi kommer också att få ett större upptagningsområde för rekryteringar nu då vi expanderar för att finnas på flera platser än tidigare.

När företag i branschen växer på detta vis brukar börsintroducering bli aktuellt inom kort. Även för Kewab? 

– Vi fokuserar på att genomföra den vision som är fastslagen för Kewab, svarar Lindström…

Kommer Kewab återigen hamna under Eledakoncernen?

– Så är det inte tänkt nu i varje fall. 

Resan har börjat för nya Kewab. Och det finns att göra. Det hänger som vanligt mer på medarbetare och kompetens än antalet maskiner om visionen går i lås.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer