Tidningen förstår att det handlar om en relativt kraftig tillväxt som är på agendan.
Martin Lindström har en intressant bakgrund som i denna nya tid antagligen är det som krävs. Civilekonom med yrkesrötter i Peab, Lambertsson och Swerock. Han kan alltså branschen; är att betrakta som relativt ung och kan med sin akademiska bakgrund beräkna ekonomi på ett sätt som är nödvändigt i ett större bolag med ambition att växa ytterligare. Det finns också flera andra värden att ta hänsyn till än pengar in i kassan. Image och mätbara resultat gällande personalens välmående, till exempel. Ledarstilen ser ut att bli lite mjukare nu. Det är i varje fall en känsla man får när Martin Lindström talar med sina medarbetare.
– Det är klart att vi nu tittar på mer mångfald, inte bara fler kvinnor, utan även i ett bredare perspektiv. Och vi måste som andra i branschen fokusera på hållbarhetsfrågor och hur vi utvecklar affären. Vi tar nu med oss allt gott och bra som Kewab har stått för, entreprenörsanda och kundfokus och utvecklar detta till att bli det nationella företag som vi har satt upp som mål. Vi har ny logga nu och den tidigare kommer att bytas ut efter hand på maskiner, profilkläder och annat när det blir aktuellt med nyinvesteringar.
Och det finns att göra, som Kewabs inhyrda resurs Christer Gustafsson, säger. Lokaliteterna vid huvudkontoret andas i hög grad fortfarande historiska Kewab. Det är många trådar ute i landet som ska knytas samman. Från Malung till Malmö. Allt ska bli det nya Kewab. Expansion i norra Sverige står på agendan. Inte ens den hårda konkurrensen i Stockholm avskräcker. Kewab ska växa. Christer Gustafsson åker mycket bil i veckorna.
– Jag har väl egentligen tänkt att trappa ner, men jag fick frågan av ägarna att hjälpa till här, och det är en hel del som ska göras, säger Gustafsson, som en gång i tiden drev Grävsam som såldes till Peab.
Även en av Kewabs ägare Johan Halvarsson, har en bakgrund från Peab. Det kanske är en fingervisning gällande den nya kulturen.
Vd Martin Lindström är skåning och pendlar till de olika platser som krävs. Och väl på plats finns det mycket arbete som ska göras. Ny logga är det enkla. Nu ska nya kulturen sättas. En modern kultur som gör att Kewab inger förtroende och andas professionalitet i en värld där beställare ställer allt högre och tuffare krav på hållbarhet och effektivitet. Känslan ska vara entreprenörskap, säger Martin Lindström. Kundfokus. Viktigt att kunna locka nya talanger och göra smarta rekryteringar för att lyckas.