Budgivningen i många underhållskontrakt är obalanserad, konstaterar Trafikverket i en ny analys. Foto: Patrick Trägårdh

Publicerad den: 2020.8.26

Obalanserad budgivning i vägunderhållet

Anläggning: Det finns stora prisskillnader mellan kontraktsanbuden och Trafikverkets egna beräkning för underhåll. Det visar en analys som Trafikverket gjort och som nu överlämnats till regeringen.

Låst innehåll

Analysen som Trafikverket gjort visar att det är mer eller mindre så kallad obalanserad prissättning i 90 procent av de pågående kontrakten.

Obalanserad budgivning, eller strategisk prissättning, innebär att det finns stora prisskillnader på ett eller flera konton i kontraktsanbuden i förhållande till Trafikverkets egna beräkningar på vad vi ska betala för utfört underhåll.

ANNONS:

– Det är många saker som kan påverka om en budgivning i underhållskontrakten blir obalanserad. Ett exempel är otydliga förfrågningsunderlag som kan leda till diskussioner om omfattningen av entreprenörens åtagande. Det i sin tur kan påverka entreprenörens vilja att lämna obalanserade priser redan i anbudsskedet, säger Christina Sandin, utredningsledare på Inköp och Logistik på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Risken med ett obalanserat vinnande anbud är att det leder till att underhållet utförs utifrån satta priser istället för vad anläggningen är i behov av.

– Det finns risk för överproduktion eller underproduktion vilket är ineffektivt kostnads-och kvalitetsmässigt. Nya anbudsgivare kan också ha svårt att konkurrera då dom inte har samma erfarenhet och information om vägarnas tillstånd som etablerade entreprenörer, säger Christina Sandin.

Trafikverket uppger att man löpande arbetar med åtgärder för att minska obalanserad budgivning samtidigt som branschen får vara med och komma med förslag kring utveckling av kontrakten.

Taggar:

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.8.26

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!