Branschnytt
Pandemin föder nya servicelösningar på distans
Pandemins begränsningar av människors rörlighet...
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2020-11-19
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-11-19
Lästid: 0 min
Pandemins begränsningar av människors rörlighet och fysiska kontakter harför Swecons del lett fram till nya tekniska lösningar och digitala hjälpmedel för att genomföra utbildningar och produktteknisk support för anläggningsmaskiner på distans.– Testresultaten har varit positiva hittills. De som testat tycker att det är enkla hjälpmedel, att det varit lätt att komma igång och använda dem och att tekniken underlättar i arbetsvardagen, berättar Emil Rådkvist, trainee hos Swecon som projektleder satsningen.Det man har gjort är att testa ett antal mobilappar där man i telefonen visuellt kan visa olika lösningssteg och ge kunden support på distans för att lösa tekniska problem. Ett annat exempel som testas är en handsfree-lösning med inbyggd kamera, skärm och mikrofon som kan användas vid reparationer och underhållsarbeten. Även en ”livestream-lösning” för utbildningssyfte on-line utvärderas.Tekniker och medarbetare inom produktsupport, både hos Swecon i Sverige och i Tyskland, är med och testar och utvärderar produkter från olika leverantörer. Än så länge ser det lovande ut och många av de användare som testat lösningarna har gett mycket positiv respons och visat på tydliga fördelar med tekniken. Swecon hoppas även kunna förbättra och digitalisera fler interna utbildningar och demonstrationer av maskiner framöver.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.