En lösning som testas av Swecon är en handsfree-lösning med inbyggd kamera, skärm och mikrofon som kan användas vid reparationer och underhållsarbeten. Foto: Swecon Anläggningsmaskiner

Publicerad den: 2020.11.19

Pandemin föder nya servicelösningar på distans

Teknik: Pandemins begränsningar av människors rörlighet och fysiska kontakter harför Swecons del lett fram till nya tekniska lösningar och digitala hjälpmedel för att genomföra utbildningar och produktteknisk support för anläggningsmaskiner på distans.

Låst innehåll

– Testresultaten har varit positiva hittills. De som testat tycker att det är enkla hjälpmedel, att det varit lätt att komma igång och använda dem och att tekniken underlättar i arbetsvardagen, berättar Emil Rådkvist, trainee hos Swecon som projektleder satsningen.

Det man har gjort är att testa ett antal mobilappar där man i telefonen visuellt kan visa olika lösningssteg och ge kunden support på distans för att lösa tekniska problem. Ett annat exempel som testas är en handsfree-lösning med inbyggd kamera, skärm och mikrofon som kan användas vid reparationer och underhållsarbeten. Även en ”livestream-lösning” för utbildningssyfte on-line utvärderas.

ANNONS:

Tekniker och medarbetare inom produktsupport, både hos Swecon i Sverige och i Tyskland, är med och testar och utvärderar produkter från olika leverantörer. Än så länge ser det lovande ut och många av de användare som testat lösningarna har gett mycket positiv respons och visat på tydliga fördelar med tekniken. Swecon hoppas även kunna förbättra och digitalisera fler interna utbildningar och demonstrationer av maskiner framöver.

Taggar:

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.11.19

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!