Lignin är det ämne som håller samman fibrerna i trä. Förutom ligninets miljömässiga fördelar räknar Peab Asfalt också med en positiv klimateffekt av att biomassa binds in i asfalten.
- Förra året utförde vi våra första testytor med lignin och i år har arbetet intensifierats. Vi har nu gjort försök och provytor i ett antal kommuner samt även en teststräcka tillsammans med Trafikverket. Våra beläggningar med lignin har så långt visat på goda resultat. Det känns väldigt spännande och viktigt att ha det här branschöverskridande samarbetet samt att arbeta nära våra kunder för att utveckla en klimatförbättrad och mer beständig asfaltbeläggning. Samarbete är en förutsättning för att driva dessa frågor framåt. Vi är glada över att vi får lägga den här teststräckan tillsammans med Forshaga kommun och Stora Enso, säger Lars Jansson, laboratoriechef, Peab Asfalt.
Sträckan som läggs asfalteras med ECO-Asfalt där bindemedlet nu delvis byts ut mot lignin och levereras av Stora Enso. Sedan två år tillbaka används ECO-Asfalt i Forshaga kommun. Vid tillverkningen av asfalten används då förnybart bränsle (bioolja) för torkning och uppvärmning av stenmaterialet (ballasten). Eftersom det är den mest energikrävande delen av processen minskas utsläppen av koldioxid radikalt jämfört med förbränning av fossila bränslen.
- Vi ser detta som en mycket spännande utveckling, där vi med råvaror från skogen kan sänka våra CO2-utsläpp och samtidigt göra oss mindre importberoende. Kan vi driva utvecklingen mot att mer bindemedel till våra belagda vägar hämtas ur nordiska skogar är det mycket positivt. Vi ser miljömässiga fördelar, jobbskapande och mer hållbara beläggningar framför oss när vi nu utvecklar tekniken med att tillsätta lignin till vår ECO-Asfalt, säger Johan Bolander, arbetschef tillverkning, Peab Asfalt.