Branschnytt
Polisens intresse för dieselstölder ökar
Polismyndighetens arbetsgrupp Brottsamordningen är en...
Micael
Publicerad: 2019-03-28
Lästid: 0 min
Publicerad: 2019-03-28
Lästid: 0 min
Polismyndighetens arbetsgrupp Brottsamordningen är en grupp som tittar särskilt nära på landets dieselstölder. Här studerar polisen brotten utifrån ett så kallat helikopterperspektiv för att kunna se nationella mönster.¬- Dieselstölder är en avgörande och viktig verksamhet för kriminella inom många olika områden eftersom de är mobila och behöver dieseln för att genomföra andra brott, säger Almir Kudra som är chef för Brottsamordningen Väst, som ansvarar för att studera just dieselstölder.Den senaste statistiken visar att antalet anmälda dieselstölder förra året ökade med drygt tre procent i Sverige. Men polismyndigheten menar att ökningen som sådan inte är särskilt alarmerande. Det som dock är problematiskt är omfattningen. Det stjäls diesel 11 gånger om dagen i snitt i Sverige, dag ut och dag in.¬- När vi studerar anmälningarna så ser vi också att det i de flesta fall rör sig om stölder varje gång som är relativt små. Det vi ser är att det här är multikriminella. Och när de grips visar det sig inte sällan att de är kända för helt andra brott än tidigare dieselstölder. Dieselstölderna ingår alltså som en del i annan brottslighet, säger Kudra.Denna kunskap kan komma att bli avgörande för hur polisen arbetar mot dieselstölder nu och i framtiden. För kan polismyndigheten arbeta smart med brottsförebyggande verksamhet tillsammans med branschen så försvårar man betydligt för tjuvarna att utföra en rad andra brott som är det egentliga syftet bakom dieselstölden. Man stryper helt enkelt brottslingarnas möjlighet att röra sig.¬- Precis så är det. Och vi behöver jobba mer med branschen och jag vill att vi kan nå ut med en plan, eller ett tillvägagångssätt för maskinentreprenörer för att begränsa och försvåra för tjuvarna. Det finns redan vissa saker som vi informerar om idag, berättar Kudra.Det Brottsamordningen helst vill skapa är rutiner som gör det så svårt och riskfyllt för tjuvarna att de tänker mer än en gång innan de försöker stjäla diesel. Bland annat vill polisen att maskinentreprenörer vid ett nytt viktigt jobb, behöver inte vara ett jättestort jobb, kontaktar polisen på orten. Det så kallade lokalpolisområdet. Då kan polisen tillsammans med maskinentreprenören göra en riskbedömning över området och se vilka åtgärder som är bäst för platsen.¬- I samband med detta ska det upprättas kontakt direkt med den lokala polisen så att maskinentreprenören har direktkontakt med den som är ansvarig på orten. Man ska sedan inte behöva sitta i telefonkö och vänta för att anmäla eller hantera spår efter en dieselstöld.Almir Kudra anser annars över lag att kameror, ljud och ljus på arbetsplats, stängsel och möjlighet att kunna tömma tanken, är viktigt.¬- Vi ser det idag lite annorlunda än tidigare. Med tanke på de mängder som stjäls varje gång så är just den värdeförlusten klart mindre än vad det kostar att få stopp i produktionen. Det är där de verkliga kostnaderna är för maskinentreprenörer vid en dieselstöld. Jag ser gärna att vi tillsammans med branschen kan komma fram med en checklista och ett sätt att bete sig varje gång ett nytt jobb på en ny plats ska starta. Det skulle försvåra för tjuvarna.Maskinentreprenörerna (ME) har ett samarbete med Brottsamordningen redan och i det samarbetet är det hög tid att börja arbeta med just en sådan checklista. Dieselstölderna ökade med 3,6 procent förra året, totalt 3 939 anmälningar. Mörkertalet beräknas vara mycket stort. Polisen har stort intresse av att denna brottslighet sjunker då man i dag vet att den i hög grad driver på annan brottslighet och fungerar som bränsle för tjuvarna att snabbt kunna förflytta sig i sin mobila verksamhet.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.