Du kör en Atlas 160W på 18 ton och den är visst ny på firman. Hur kommer det sig att ni köpte den?
– Det var faktiskt lite av ett test. Det var sex år sen vi hade en hjulare senast och både jag och farsan kände att vi ville prova en igen. Så vi köpte den här begagnad på auktion i våras.
– Och det visade sig vara helt rätt. Det blev så bra att jag suttit i denna nästan konstant sedan dess, den har nästan gått mer än bandaren.
Vad är fördelarna med att ha en hjulare i firman?
– Till exempel om vi renoverar en lång väg så är det mycket smidigare att kunna hjula jämfört med att banda. Men för att det skulle fungera kände vi att vi behövde en lite större maskin och en 18-tonnare visade sig vara perfekt. Den är tillräckligt stor för att klara av lite tyngre trummor och stora stenar.
– Men den är mest tänkt som en servicemaskin, om vi ska bryta ny väg så blir det ett jobb för bandaren.
Din far och farfar hade en Atlas i firman för 30 år sedan. Nu är det din tur, vad tycker om den?
– Den är riktigt bra faktiskt. Den är skön att köra och riktigt stadig, det händer aldrig att den står och gungar eller hoppar när man gräver även om skopan är full.
– Vi kommer att justera lite i spakarna, fjädrarna, och kanske också labba lite med hydraultrycket. Men vi har ju bara kört 500 timmar med den ännu, så vi får väl se.
När man köper en maskin av en ovanligare märke kan det bli knepigt att få service på nära håll, hur tänkte ni kring det?
– Bandaren är en Cat och där har vi service i Linköping, det är väl någon timme härifrån, men för Atlasen så är närmsta serviceverkstad i Vetlanda – det blir ju långa resor. Men vi har egen verkstad, både farsan och jag är mekaniker i grunden så vi gör alltid service och underhåll själva om maskinen inte har ett serviceavtal.
– Att kunna mecka själv är nästan helt nödvändigt när man jobbar långt ute som vi gör. Det gör ju också att man kan köpa en begagnad maskin eller ett mindre märke.
Att renovera skogsvägar, är det ett typiskt jobb för er firma?
– Ja, det är ganska vanligt. Vi gör också en hel del jobb åt skogbolag och lantbrukare, ordnar balplaner, rensar åkerdiken och ibland skogsdiken. Sen blir det ju en hel del enskilda avlopp. Så de mesta jobben är på landsbygden och ofta också åt privatpersoner.
Efter gymnasiet började du som lärling hos din far och efter det jobbade du ett tag för ett företag i Motala. Nu är du delägare i Bard Entreprenad, vad tänker du dig i framtiden?
– Jag vill lära mig att köra väghyvel, det är kul med en utmaning så man får en liten gnista. Ibland kan det bli lite enformigt, så att lära sig något nytt är ju kul.