Tim Ljung som varit Svevias projektledare i projektet konstaterar att när privatbilister och yrkesförare blir uppmärksammade på att de kör för fort så sänker de hastigheten avsevärt.
– Det är en signifikant skillnad. Radarskylten verkar skapa en känsla av att de är iakttagna vilket får dem att lätta på gasen och bromsa in. Ofta blir effekten att de passerar under den rekommenderade hastigheten, säger han. Det förbättrar säkerheten för både trafikanter och vägarbetare. Vi har sett en tydlig trend med minskad tillbudsrapportering när vi använder radarskylt.
Testerna med radarskyltar har pågått sedan 2023 och varit effektiva på en rad olika jobb längs vägarna.
– Om en vägtrumma ska bytas ut är vi hela tiden på samma ställe och kan leda om trafiken eller skydda arbetsplatsen med trafikanordningar. När vi utför vägarbeten som hela tiden sakta rör sig framåt som till exempel väglinjemålning, uppsättning av vägräcken, fräsning av asfalt, då används så kallade TMA-bilar med en stor krockkudde nedfälld baktill. De ger ett visst skydd men de maskinförare som arbetar längs vägen och de som sitter och kör TMA-fordonen är ändå utsatta för en stressig och riskfylld arbetsmiljö, säger Tim Ljung.