Jag har den första EWR 150 för järnväg och sedan dess har jag köpt en till.”

Publicerad den: 2019.5.14

Redskapen gör maskinen

Reportage: Under femton års tid har Conny Andersson mejslat ut exakt hur han vill driva sin verksamhet. Resultatet är ett specialistföretag, men väl utvalda redskap och noggrant rekryterad personal. ”Nu kan jag ta alla typer av jobb”, resonerar han.

Låst innehåll

Var och varannan minut svischar tågen förbi bara några meter utanför hytten. För Conny Andersson är det vardagsmat. Hela sin yrkeskarriär, som redan räknar tjugo år trots att han själv ännu inte passerat fyrtiostrecket, har han jobbat med järnväg. För dagen är det en återfyllning vid stationen i skånska Hjärup. Här bygger Trafikverket ny järnväg med fyra spår som ska ersätta de gamla två. Conny och hans team är på plats för att återfylla en bankett som schaktats ur när den existerande banvallen skulle förstärkas inför de kommande schaktningarna.

– Här kommer de fyra spåren mellan Arlöv och Lund att gå under mark, berättar Conny. Även Hjärups station blir under mark och under byggtiden kommer tillfälliga spår att läggas vid sidan om den ursprungliga stäckningen. Connys firma CEAB är inte ensam på platsen. Hundra meter närmare Malmö arbetar ett par andra entreprenörer med schaktning och grävmaskiner, hjullastare och dumprar är fullt sysselsatta.

ANNONS:

Den nya järnvägsdragningen påbörjades hösten 2017 och ska vara i drift 2024. Då kommer de boende utmed banan till en kostnad av 5,4 miljarder kunna glädja sig åt kortare pendlingstider, mindre buller och fler passager över järnvägen.

För Conny Andersson bidrar satsningen till att han känt sig trygg att göra ännu en investering i utökad maskinpark. Efter nyår tog han leverans av ytterligare tre nya grävmaskiner för användning både på väg och järnväg.

För Conny Andersson bidrar satsningen till att han känt sig trygg att göra ännu en investering i utökad maskinpark.”

– Jag är försiktigt optimistisk om närmaste framtiden, säger han och lägger till ett ”peppar peppar” för säkerhets skull. Den försiktiga optimismen är något av ett kännetecken för hur Conny driver sin firma. Han erkänner efter en stunds eftertanke att han inte är en kalkylerad risktagare, och provar gärna i mindre skala innan han gör några större satsningar.

Ett exempel är den gången han listade ut att det kunde finnas marknad för en traktorgrävare i området. Då köpte han en begagnad maskin, byggde om den, gjorde några jobb och lärde sig hur han bäst skulle få lönsamhet på maskintypen. Först därefter var det dags att handla på riktigt. Tre traktorgrävare blev det den gången, nya såklart.

Precis likadant var det när Conny för snart femton år sedan valde att bli sin egen. Smygstarten skedde under en period av flera år, då han startade egen firma och jobbade som F-skattare till andra företag. För tio år sedan började han ta egna entreprenader i sitt aktiebolag.

– Jag jobbade som anställd på en firma som bara gjorde järnvägsjobb, det var mitt val efter skolan eftersom jag alltid varit maskinintresserad och de maskiner som används på järnvägen är så udda. Jag gillade det.

Efter några år som anställd köpte Conny en egen minigrävare. I veckorna jobbade han som anställd, och på helgerna med den egna grävaren. Först efter en handfull år tog han steget och sade upp sig för att på allvar ta itu med det egna företagandet.

Sedan dess har det nu gått tio år och firman har vuxit från en omsättning första året på knappt sex miljoner till fjolårets nästan femtio. I dag räknar firman ett dussin anställda samt sju eller åtta anlitade f-skattare. Hur mycket maskiner som ingår i maskinparken är inte lika lätt att räkna, de är många.

Volvos första tvåvägsmaskin i 150-serien finns i firman.

– Min filosofi är att ha så många olika redskap som möjligt. Vem som helst kan ju köpa en maskin, men alla vågar inte satsa på redskap. Med flera olika specialredskap kan jag ta alla typer av jobb som dyker upp, och jag kan ta dem direkt. Det gör oss mer attraktiva.

CEAB:s hemsida illustrerar tydligt hur långt Conny har gått i sin önskan om att ha så mycket redskap som möjligt. Här finns nämligen alla avporträtterade på foto och beskrivna i text. Kunden ska lätt kunna se att firman har muskler att klara det mesta.

Precis nyupplagda på hemsidan är bilder på en av de tre Volvo EWR 170 E som är firmans senaste tillskott. De är resultatet av ett samarbete som inleddes tidigt i Connys karriär som egen företagare.

– Jag hade en vanlig hjullastare men ville också ha en med rälshjul. Jag kände att det var en Volvo jag ville ha och Swecon i Staffanstorp satte mig i kontakt med CeDe Group AB i Arlöv. Det lät lite dyrt i början, men till slut kom vi överens om en lösning och 2010 fick jag hem min första spårgående hjullastare, samma L90F som är på jobbet här i Hjärup.

Att modifiera maskiner och uppfinna egna redskapslösningar är en bärande komponent i hur Conny sköter sin verksamhet. Sedan första kontakten med yrkeslivet med sommarjobb inom lantbruket när han bara var tretton år har han
brunnit för att arbeta med maskiner.

Samarbetet med Swecon om hjullastaren ledde snart till fler maskininköp.
Totalt har det blivit tre rälsgående hjullastare och en ny är precis på ingång. Efter totalt sju Terex-grävare fäste han även där blicken på Volvo.

Att ha specialmaskiner är viktigt. Bra personal ännu viktigare, konstaterar CEAB:s ägare Conny Andersson.

– Jag hörde 2016 om Volvos planer på en maskin med kort rumpa. Det var länge så att Atlas/Terex var de enda som hade kort motvikt på bara 170 centimeter och var godkända för att köra på dubbelspår.

Nu var det alltså dags att testa Volvo istället, men det gick inte helt smidigt.
Den nya modellen lämnade nämligen fabrik med en motvikt på 172 centimeter.

– Swecon kämpade med problemet och till slut fanns en maskin med godkända
mått för mig att köpa. Jag har den första EWR 150 för järnväg och sedan dess har jag köpt en till. Jag är mycket nöjd med dem, de är väldigt lika Atlas med samma värden vad gäller styrka och stabilitet.
Connys första Terex har dock inte behövt lämna firman trots att nya grävare kommit till.

– Jag har plockat sönder den i atomer och just nu är den på lackning. Den får väl hamna i muséet med tiden, skrattar Conny. Efter att framgångsrikt fått en Volvogrävare anpassad till sina behov var det naturligt för Conny att göra ett nytt försök när storebrormodellen 170 lanserades. Denna gång var det hytten som behövde modifieras för att leva upp till kraven och även här blev resultatet, med Swecons hjälp, lyckat. Strax efter årsskiftet avslutades affären på tre helt nya grävare.

Conny Andersson är nöjd med storleken på företaget. Lagom är enligt Conny en firma där alla i personalen känner varandra väl och där han själv kan vara på fältet utan att sitta vid ett skrivbord.

Förutom samarbetet med Swecon har Conny under många år fått utlopp
för sin uppfinnariver i samverkan med vinslövsbaserade RF-System. Företaget
utvecklar och marknadsför redskap för arbete på järnväg, linjearbeten, kranbilar
med mera. Tillsammans med tidigare vd:n Marcus Olofsson har Conny tillbringat många timmar med att kläcka nya smarta idéer.

– Tyvärr gick Marcus bort för ett år sedan. Det var fruktansvärt tragiskt. Han
var en riktigt bra och kunnig person som betydde mycket för företaget och även för mig personligen.

Conny berättar att senaste idén, en slipersläggare, redan stötts och blötts vid flera tillfällen och att uppfinnararbetet fortsätter även efter Marcus bortgång. Läggaren kommer även att kunna sätta fast slipern, men mer än så vill Conny inte avslöja. Produkten är nu en god bit på väg och kommer att testas vid några projekt innan den tas till marknaden.

Förutom att själv uppfinna och utveckla nya redskapslösningar har Conny även antennerna riktade mot resten av entreprenadvärlden för att kunna snappa upp idéer som kan komma till nytta. Nyligen importerade han en slamsug från Holland eftersom han identifierat ett behov av att hålla dräneringar utmed järnvägsnätet i gott skick.

– Om kunderna vet att vi har en helhet, kan lösa allt, så är jag säker på att vi får mer jobb. Men egentligen är det inte maskiner och redskap som är vår viktigaste styrka, det är de anställda och jag har verkligen de bästa, reflekterar Conny. Att som företagsledare brinna för sitt jobb och satsa både kvällar och helger när det så krävs är ingen unik egenskap. Att dessutom lyckas anställa kompetent personal som har samma inställning är svårare. Men Conny menar att det är just vad han har gjort.

– Vi är ett riktigt bra gäng, och vi har väldigt kul tillsammans. Jag började
med att anställa släkt, vänner, bekanta och till och med bekantas bekanta. Och
alla var lika engagerade. Med åren har viljan att arbeta kvällar, nätter och helger mattats något både hos Conny och hans anställda, det sticker han inte under stol med.

– I början var vi ett gäng ungkarlar och då gick det an att jobba riktigt mycket. Alla visste ju också att det lönade sig.

 

Hjullastaren är resultatet av Connys första kontakt med Swecon. Med åren har det blivit betydligt fler konverteringar. Den svarta hjulgrävaren är också en av dem.

För att hålla firman i topptrim även personalmässigt ser Conny nu till att skapa en ständig föryngring. Han är inte rädd att anställa om han kommer i kontakt med en duktig person med rätt inställning till arbete. Han är heller inte rädd för att krympa firman om det skulle behövas.

– Många har svårt att sälja av maskiner och minska firman, men det har inte jag. Jag vill heller inte bli större, det är lagom som det är. Lagom är enligt Conny en firma där alla i personalen känner varandra väl och där han själv kan vara på fältet utan att sitta vid ett skrivbord. Just så ser CEAB ut just nu. Frågan är bara om ett företag med en ägare så full av energi som Conny Andersson verkligen
kommer att stanna där.

Text: Sofia Barreng Foto: Martin Olson

Publicerad den: 2019.5.14

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare