Finansminister Elisabeth Svantesson och infrastruktur- och bostadsminister Anderas Carlsson har presenterat ett antal byggen som Trafikverket nu kan starta upp. Det är hög tid för byggbranschen behöver komma ur startblocken. 1200 miljarder 12 år, fokus på den så kallade underhållsskulden men även nya investeringar. Det som kan starta nu är analyserade och kostnadskontrollerade och handlar om 12 projekt till ett värde av 22 miljarder kronor (2021 års beräkningar).
Miljöminister Romina Pourmokhtari fick också vara med på presskonferensen för att vinna lite poäng med att tala om fördelarna med infrastruktur när utsläppen ska minska framöver.
Dessa kan starta direkt:
− Godsstråket, kapacitetshöjande åtgärder
− E22 Förbi Söderköping
− Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
− Malmbanan Harrträsk, förlängning av mötesstation
− Malmbanan Näsberg, förlängning av mötesstation
− Malmbanan Nuortikon, förlängning av mötesstation
− Norrbotniabanan Dåva–Skellefteå förutom deletappen mötesdriftplats
Södra Grundfors
− Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid
− E4 Broänge–Daglösten, mötesseparering
− Järnvågen med överdäckning av E45
− Luleå C flytt av personvagnsuppställning (etapp 1)
− Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar med mera.
Dessa ska Trafikverket förbereda. Om tre år kan det vara dags för byggstart:
− Markarydsbanan Knäred, mötesspår
− Malmbanan Murjek, förlängning av mötesstation
− Hässleholm–Helsingborg, förlängt mötesspår och höjd hastighet
− Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58
− Ådalsbanan Västeraspby, vändslinga
− E4 Trafikplats Ljungarum, genomgående körfält
Sex projekt som varit planerade kommer inte att starta, då de anses kosta för mycket i dagsläget. Trafikverket får tillbaka bollen. Bland annat kommer inte Tvärförbindelsen Södertörn igång som planerat.
Maskinentreprenörerna (ME) ser positivt på regeringens besked om byggstart för flera angelägna infrastrukturprojekt, däribland Norrbotniabanan till Skellefteå och mötesstationer på Malmbanan. Samtidigt noterar ME att regeringen har beslutat om att Trafikverket måste genomföra en översyn av kostnaderna för vissa andra projekt.
– En god kostnadskontroll bygger på en gedigen kunskap om hur infrastrukturprojekt ska utföras, säger Anders Robertsson, vd på Maskinentreprenörerna. Våra medlemsföretag besitter omfattande erfarenhet som vi gärna delar med oss av till myndigheten.
Trafikverket ska nu återkomma till regeringen senast den 19 maj efter att de har granskat de objekt där kostnaderna har ökat sedan den nationella planen fastställdes 2022.
– Vi ser gärna att vi involveras i ett tidigt skede av Trafikverkets planeringsprocess. Genom att inkludera ME:s medlemsföretag redan från början kan arbetet bli både effektivt och ändamålsenligt. På så sätt får vi inte bara bättre kostnadskontroll utan även mer infrastruktur för pengarna, konstaterar Anders Robertsson.