Regeringen har alltså gett Trafikverket i uppdrag att lämna förslag på åtgärder för att stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen inom järnvägssektorn. "Eventuella förslag ska åtföljas av ekonomiska konsekvensanalyser samt förslag på finansiering", skriver ansvariga på regeringens hemsida. Trafikverket ska också lämna förslag på erforderliga författningsändringar - om så krävs.
Vid genomförandet av uppdraget ska Trafikverket också inhämta synpunkter från berörda branschföreträdare samt andra berörda myndigheter och aktörer. Här är det inte otroligt att Trafikverket hör av sig till Maskinentreprenörerna, och i förlängningen ME-Skolan.
En stor del av uppdraget handlar också om att klara att lägga rätt pengar på rätt ställe från den nationella planen för transportinfrastruktur för 2026-2037. Finns det inte rätt maskiner och arbetskraft på plats så gör pengarna som satsar inte stor nytta, så att säga. Detta gäller för övrigt även vägunderhållet. Om regeringen kommer med ett liknande uppdrag till Trafikverket på den punkten återstår att se.
En del av Trafikverkets uppdrag gäller bland annat att hitta sätt att locka ungdomar till de yrken som krävs för att tågen ska rulla. 16 maj 2025 ska det hela vara klart att skicka till regeringen.
- Beslutet välkomnas av oss som känner järnvägens betydelse i Stockholm-Mälarregionen. I vår del av Sverige finns stora behov av utbildad arbetskraft inom allt från underhåll till nybyggnation och drift av samhällsviktig infrastruktur. Uppdraget till Trafikverket är ett första steg, men utbildningsbehovet är stort här och nu och måste följas av konkreta satsningar. Med 850 000 vardagspendlare mellan kommunerna i Stockholm-Mälarregionen måste järnvägens kompetensförsörjning fungera, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.