Anders Nyman, expert på bluffakturor, visar ett av de senaste försöken frånskojare att lura företag på pengar: Företagsopinion.

Publicerad den: 2018.2.15

Så undviker du bluffakturor

Spaning: Några av de vanligaste bluffakturorna heter Nummerupplysningen, Bolagsupplysningen och Företagsopinion. Var på din vakt för att inte bli lurad av skojare.

Låst innehåll

Och trenden ser tyvärr oroväckande ut. Allt fler företagare får en bluffaktura i brevlådan eller utsätts för bedrägeri via telefon.
Risken att du som maskinentreprenör redan har eller kommer att drabbas är alltså stor.

– En handfull kriminella grupperingar, som står bakom merparten av de fakturaskojerier som företag runt om i landet utsätts för, tjänar oerhört mycket pengar på aningslösa företagare, säger Anders Nyman, journalist, författare och expert på bluffakturor.

Det är viktigt att skilja på riktiga fakturor och vilseledande utformade erbjudanden. Får du en “äkta” faktura för något du inte beställt eller lurats att beställa måste du bestrida den formellt. Får du ett erbjudande eller något som bara liknar en faktura kan du bara bortse från den.

Några av de vanligaste bluffakturorna är erbjudandena från Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen, som lurar dig att rätta uppgifter och skriva under.

– Nummerupplysningen.se lanserades i april–maj 2010, och försvann i början av 2014 efter att ha förlorat två tingsrättstvister i svensk domstol där de stämt företagare som vägrat betala. Kopian Bolagsupplysningen dök upp i samma veva.

Nummerupplysningen.se kom sedan med en ny version av blanketten 2015, med vilseledande rubriker som ”Förtursexponeringserbjudande och kontaktuppgiftskontroll”. Vid den myndighetsliknande logotypen står det: ”Nummerupplysningen. Tillhandahåller rätta uppgifter”.

Förtursexponering innebär, enligt lurendrejarna, skrivet i finstilt, att ditt företag rankas högre och visas mer frekvent vid sökningar på nummerupplysningen.se. Den som skriver under förbinder sig att betala närmare 6 000 kronor per år i två år för något som har ett högst tvivelaktigt värde.

Bolagsupplysningen.se har samma upplägg, och den som tackar ja accepterar att betala närmare 5 000 kronor per år i två år.

Den senaste varianten heter Företagsopinion och är utformad som en enkät, med syftet att lura företagaren som fått undersökningen med namnet ”Propå 2017”. Det ser ut som en undersökning i vällovligt syfte, men i det finstilta döljer sig farlig-
heterna. De som fyller i undersökningen och skickar in den accepterar nämligen att betala drygt 6 000 kronor per år i två år.

Det finns förstås flera varianter av bluffakturor än utskicken ovan, exempelvis rent påhittade krav för parkeringsböter.

En annan vanlig variant är erbjudanden som sker via personliga kontakter, där företagare kontaktas via mejl, brev eller telefon, för att luras att ingå avtal. Mot sådana kan det vara mycket svårare att freda sig.

– Mitt råd är att aldrig köpa något via telefon. Risken att bli lurad är nämligen extra stor, eftersom du inte hinner kolla upp vad säljaren påstår. Det gäller även seriösa produkter som mobilabonnemang hos de stora operatörerna

Om du får en faktura och inser att du trots allt lurats att tacka ja och ingå ett avtal – bestrid den. Skicka då helst e-post och förklara varför du inte tänker betala – exempelvis att du tycker att de lurat dig – och be dem ta bort dig som kund och skicka en kreditfaktura. Då har du svart på vitt vad du svarat och när du gjort det.

– En säljare i telefon får inte lova vad som helst för att få dig att bli kund. Har denne vilselett dig – exempelvis att det inte alls blir billigare och bättre – så finns möjligheten i avtalslagen att ogiltigförklara avtalet.

Men samtidigt kan det vara svårt att bevisa vad säljaren sagt.

– Se till att spela in samtalet. Det finns många appar med inspelningsfunktion som kan laddas ner i mobiltelefoner. Tänk också på att företag som säljer produkter via telefon i regel spelar in den sista delen av samtalet, som ett muntligt avtal på vad ni kommit överens om. Och här gäller det att vara på sin vakt eftersom det förekommer att det som försäljaren läser upp kan avvika från det du och försäljaren kommit överens om tidigare i samtalet.

I framtiden är det högst sannolikt att de som står bakom bluffakturorna, precis som i dag, kommer byta metoder i takt med att de gamla blir upptäckta.

– Det finns en samverkansgrupp som arbetar mot bluffakturor som jag sitter med i. Men vi skulle behöva mer resurser och medel för att bekämpa bluffakturor på ett mer effektivt sätt. Något som samhället på sikt skulle tjäna på om det realiserades.

Text: Anders Myrdal

Publicerad den: 2018.2.15

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare