Maskinförsäljningen har ökat rejält de senaste tre åren. Samtidigt råder det stor brist på mekaniker för att serva maskinerna.

Publicerad den: 2018.3.13

Servicen flaskhals när maskinförsäljningen ökar

Nyhet: Försäljningen av anläggningsmaskiner slog rekord förra året med 4 074 sålda maskiner. Samtidigt behöver maskinsäljarna rekrytera 375 nya mekaniker per år, men det utbildas endast 90–100.

Låst innehåll

En undersökning gjord av branschorganisationen Maskinleverantörerna visar att behovet av verkstads- och fältmekaniker hos medlemsföretagen är cirka 375 personer per år de kommande fem åren. Räknar man med även reservdelspersonal och arbetsledare är behovet cirka 600 personer per år.

– Det utbildas endast 90–100 servicemekaniker på gymnasier och yrkeshögskolor varje år, så det är ett jätteglapp mellan tillgång och behov. Till detta ska läggas att det även är stor brist på maskinförare. Om entreprenadföretagen inte har några förare så kan de heller inte köpa fler maskiner, konstaterar Lina Tuvesson Hallman som är jurist på Maskinleverantörerna.

Kompetensbristen vad gäller både servicemekaniker och maskinförare riskerar att bli en rejäl flaskhals, som kommer att påverka maskinförsäljningen framöver. Maskinleverantörerna har en satsning där man försöker få medlemsföretagen att stötta gymnasieskolor i sin närhet, genom att erbjuda maskiner och praktikplatser.

– Vi måste se till att de skolor som har mekaniker-
utbildning inte lägger ner dessa. Det kan vi göra genom att höja kvaliteten på utbildningen och genom att se till att skolorna har tillgång till moderna maskiner och utrustning.

Enligt Maskinleverantörerna finns det cirka
25 gymnasieskolor som utbildar servicemekaniker för anläggningsmaskiner i dag. Ett problem är att de ofta har väldigt gamla maskiner.

– Om elever tränar på en hjullastare från 1992 så får de svårt när de kommer ut i verkligheten. Det har hänt så mycket, med datorisering, maskinstyrning med mera, understryker Lina Tuvesson Hallman.

I dag har Maskinleverantörerna kontakt med tre gymnasieskolor, men målet är att ha ett nära samarbete med ett tiotal skolor.

Torbjörn Wilson är vd för Pon Equipment, som säljer Caterpillar. Han påpekar att det inte är förrän om tre år efter leverans som det stora servicebehovet kommer.

– Däremot innebär utrustningen av nya maskiner redan nu mer arbete i våra verkstäder. Därför har vi fördubblat vår verkstadsyta i Göteborg och även byggt ut i Upplands Väsby.

Pon Equipment har hela tiden ett stort behov av duktiga mekaniker till sina verkstäder, särskilt nu när marknaden är i en expansiv fas.

– Större delen av vår service utförs på fältet.
Vi har cirka 100 servicebilar, och även här ser vi över hur vi kan tillgodose det ökande behovet, säger
Torbjörn Wilson.

Han håller med om att bristen på servicemekaniker är ett problem för branschen. Pon Equipment jobbar mycket med sociala medier i sin rekrytering.

– När det gäller tjänstemän har vi fått bra respons på Linkedin, och när det gäller mekaniker så verkar Facebook funka bättre. Vi jobbar även med att stötta yrkesskolor, där vi ser en möjlighet att rekrytera.

– Den bästa rekryteraren är ändå alltid en mekaniker som trivs hos oss. Mun-till-munmetoden fungerar alltid bäst. Vi har ett system där våra
anställda kan få en bonus om han eller hon tipsar om någon som är intresserad av att börja hos oss, berättar Torbjörn Wilson.

Volvos generalagent Swecon har haft en rejäl ökning av antalet sålda maskiner de senaste tre åren.

– Det är först nu som dessa maskiner börjar behöva service och reservdelar. Det är en riktig
utmaning, inte bara för oss utan för hela branschen, säger Swecons vd Christer Söderberg.

Swecon har utökat sin organisation för service och eftermarknad i takt med den ökade försäljningen. Swecon har hittills hittat de servicetekniker företaget behöver, men det tar längre tid nu när arbetslösheten inte är så stor i branschen.

– Tidigare har vi mest sökt inom bygg och entreprenad, men nu tittar vi även på lastbils- och person-
bilsmekaniker. Sedan jobbar vi även med en del skolor där vi försöker stötta och lyfta kompetensen.

På Stig Machine i Bålsta utanför Stockholm pågår ett ständigt rekryteringsarbete efter mekaniker.
Företaget är generalagent för bland annat Hyundais mindre grävmaskiner och Weycor kompakthjullastare. Inom kort även kinesiska Liugong.

– Vi söker alltid bra mekaniker, men det är inte lätt. Vi har samarbete med en gymnasieskola i
Enköping och med ME-skolan i Bålsta. Den vägen har vi värvat två killar. I övrigt får man prata med folk och ringa runt. Om man ska se någon fördel med bristen på mekaniker är det att branschen kan locka med goda förutsättningar att få jobb, säger Henrik Svensson, vice vd på Stig Machine.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Text: Lars-Olof Tandberg

Publicerad den: 2018.3.13

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare