maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Sextio knyck med 90 ton i lasset”

När Petra Gestrinius äntrar truckhytten...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

När Petra Gestrinius äntrar truckhytten fyra meter över marken och inleder dagens arbetspass i kalkbrottet är det en utrustningsdetalj som måste vara på plats. Solglasögonen.Sommar som vinter, i kalkbrottet i Slite växlar inte omgivningarna färg, här är alltid vitt, bländande vitt.Är det verkligen så ljust här i brottet att ni alltid kör med solglasögon?– Nej, det händer att det är lite mörkare väder ibland så att man klarar sig utan dem, men de är oftast på. När solen skiner räcker inte solskyddet i hytten.Vad jobbar du med i brottet?– Jag kör oftast truck, ibland lastmaskin. Brottet består av två olika ställen, om jag kör i brottet som ligger närmast krossen brukar det bli cirka 40 lass om dagen. I brottet vid File hajdar, som ligger några kilometer bort, hinner jag med ungefär 18-20 lass om dagen eftersom det är en bit att köra.Hur fort kan du köra med fullt lass och hur mycket bränsle drar den?– Den brukar komma upp i ungefär 60 kilometer i timmen, men det tar en stund att få upp farten.– Under ett arbetspass på åtta timmar går det åt mellan 600 och 700 liter bränsle när vi kör borta i File hajdar, tanken rymmer över en kubik så det räcker med en tankning per arbetspass.Är trucken svårkörd?– Nej, det tycker jag inte. Den har en sjuväxlad automatlåda, med en backväxel, och går bra. Men det börjar kännas att alla truckarna i brottet börjar få några år på nacken, de går inte så mjukt längre.– Om det kommer mycket regn gäller det att ta det försiktigt för då kan det bli halt. Då kan det hända att vi avbryter körningen om väglag eller omgivning hotar en trygg körning.Vad kör ni med för däckstryck?– Det ligger på sju bar.Ni är ju flera förare som går i skift på fyra truckar, har ni alltid samma maskiner?– Det är lite olika, vi roterar faktiskt. Det funkar bra. Varje förare ser till att lämna maskinen i gott skick och vid varje arbetspass rengör vi lampor, kollar stötdämpare och däck samt smörjer det som ska smörjas. Vi kollar också att nödstyrningen funkar som den ska.Hur ofta rengör ni hela maskinen? – Det sker vid behov som till service och andra reparationer. Kalkdammet fastnar ordentligt på maskinerna och speciellt när det är blött ute. Dammet bränner sig fast som en stenmassa och måste blötas upp ordentligt för att lossa. Ibland kan det ta upp emot ett skift att få rent maskinen.– Vi har en ställning vi står på och spolar med en högtryckstvätt.Du är ju egentligen utbildad lastbilschaufför från början, varför kör du truck och kommer du att fortsätta med det?– Det var lite svårt att få jobb som lastbilschaufför på Gotland och då passade jobbet i Slite bra. Jag trivs jättebra här, det är varierande att växla mellan truck och hjullastare och kollegerna är ett bra gäng.Cementa Visby Foto stig Hammarstedt

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer