maskinentreprenoren logo

Ekonomi

Sliten maskinpark blir ekonomisk utmaning i branschen

När entreprenörer avvaktar med nyinvesteringar brukar kostnaderna för service och underhåll öka – och värdet på begagnat minska. Vi är där nu.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Markus Möller, försäljnings- och marknadschef på Ljungby Maskin, konstaterar att beställningarna på nytt ligger stabilt då företagets kunder vet att leveranstiderna på Ljungbys maskiner är långa och därför inte väntar med att beställa.

Det var högkonjunktur i branschen fram till pandemin 2020 och hela det året lyckades maskinentreprenörer ånga på imponerande bra – in i 2021. Men när Ryssland anfaller Ukraina våren 2022 tar det inte många dagar innan världsekonomin får sig en smäll med skyhöga energipriser (inklusive diesel) och en inflation som lägger sig som en blöt filt över stora delar av svensk byggbransch. Räntan går upp och intresset för att investera i nya anläggningsmaskiner rasar ner i källaren – runt 30 procent ner år 2023.

Men det var då det. Maskinerna som var hyfsat nya 2018 är hur som helst dags att byta in nu. Telematik från flera stora tillverkare visar att maskinparken inte stått stilla, utan timmarna har tickat in. Särskilt på de större maskinerna. Service, underhåll och reservdelar har under hand ökat hos flera. Men inte lika mycket som tidigare, och det kan bero på att entreprenörerna inte har haft användning för hela maskinparken.

– Vi har haft en situation där försäljning av reservdelar ökar när det inte levereras lika mycket nytt. Sju procent upp. Men vi har också ganska normalt med beställningar nu då våra kunder vet att vi har långa leveranstider säger Markus Möller, försäljnings- och marknadschef på Ljungby Maskin.

Många maskinleverantörer fanns på plats under Entreprenad Live i Skåne i september. Där visades som vanligt det som är nytt, och det som leverantörerna gärna nu vill sälja till entreprenörerna när det är dags att investera. Men under ytan finns nu också en svår uppgift att klara ut – för det kommer att komma in inbyten när det ska nyinvesteras.
Kanske fler än vanligt. Maskinerna som har gått många timmar sedan 2018 är inte mycket att spara på längre. Både slitage och miljökrav från beställare gör att det inte lönar sig att ha dem kvar i maskinparken. Detta påverkar värdet av begagnat negativt.

– Vi har en utmaning nu. Nya maskiner har sedan före pandemin gått upp kanske 25 procent, och maskinleverantörer kommer nu tvingas hantera stora lager av begagnat som kan betraktas som felvärderade i förhållande till de nya priserna, säger Gustaf Thuresson, vd Söderberg & Haak som är Komatsus representant i Sverige.

Som bekant har inte maskinleverantörer sina stora och bärande intäkter på nyförsäljningen. Den mer lönsamma affären handlar om service, underhåll och reservdelar – och hur skicklig man är på att hantera inbyten. För att lyckas krävs ett gediget nätverk som sträcker sig utanför Sverige.

– Det är centralt hur man som leverantör lyckas hantera inbyten, och nu kan man misstänka – efter så här lång tid att vissa entreprenörer kommer att byta in två maskiner för att finansiera en ny maskin. Vi ska inte bygga upp ett lager och utan få iväg inbyten på ett bra sätt, säger Lennart Edling, vd på EMSG, som säljer Takeuchi och Hyundai.

En utmaning med maskinparkerna är att de som ska bytas in i det stora hela är tekniskt bra maskiner, nyligen högt värderade,  som håller flera år till, men är de åtta år gamla åker de bort från arenan med offentliga jobb. Dessa tappar andrahandsvärde mer än vad som är motiverat rent tekniskt.

– Liten fördel just nu när det gäller försäljningen till utlandet är ju kronans värdering mot euron. Det finns ett intresse i Europa, det märker vi. Mindre grävmaskiner med tiltrotator finns det efterfrågan på utomlands, säger Lennart Edling.

En maskinleverantör som är riktigt bra på att hantera export av svenska begagnade maskiner är Wiklund Trading som säljer Yanmar.

– Vi exporterar mycket begagnat nu, lite mer än vanligt faktiskt. Finns det tiltrotator på är efterfrågan hög; ute i Europa kan man fortfarande tycka att det är lite dyrt med tiltrotator, men kan tänka sig att köpa begagnat, och entreprenörerna vet att svenska maskiner har den där extra utrustningen och ofta är välskötta, säger Niklas Wiklund, vd för Wiklund Trading.

Läget just nu är alltså sånt att det i högre grad än annars kan vara en god idé att själv sälja sin maskin på en utländsk marknad än att låta den gå i inbyte. Ute i Europa finns inte heller någon åldersgräns på åtta år för en maskin som säkert håller i fyra år till. Baksidan av en ”egenförsäljning” är att priset på den nya maskinen kan bli högre. För maskinleverantörer är hanteringen av begagnat ofta mer lönsam än den direkta försäljningen av ny maskin.

Text: Micael Appelgren

ML barometern

Branschorganisationen Maskinleverantörerna publicerar ML-barometern för att ta tempen på branschen. Senaste barometern visar att 42 procent av medlemsföretagen tror på en ökad nyförsäljning kommande månader – samt en stabil affär inom begagnat. Konjunkturinstitutet rapporterar att branschen tror på ökat anläggningsbyggande under hösten.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer