Under förra årets stora upphandling av Trafikverkets kontrakt för basunderhåll av Sveriges statliga vägnät räknade Svevia hem 8 av 19 kontrakt, till ett sammanlagt värde av 1 510 miljoner kronor. Framgången fortsätter in i 2025. Svevia är fortsatt Sveriges ledande entreprenör på området - och det blir allt viktigare när regeringen nu öser ut pengar för att få ordning på den så kallade underhållsskulden. Det är innanför dessa kontrakt det mesta av jobbet ska göras.
I Trafikverkets kontrakt ingår både sommar- och vinterunderhåll. Löpande vägunderhåll är brett, men inom detta område ligger det statliga vägnätet där den så kallade underhållsskulden ligger. De flesta av kontrakten är fyråriga med möjlighet till två optionsår. Det finns flera skäl till att Svevia tar hem många av dessa kontrakt. Ett är att bolaget känner till de olika driftsområdena bra, och därför också vet vilka risker och fallgropar som finns. Ett annat är att Svevia sedan länge har en relativt stor kalkylavdelning som bara jobbar med att räkna på den här typen av jobb. Det är viktigt att räkna rätt. Marginalerna ligger mellan 2-4 procent. Basunderhållskontrakten är lite av Svevias primära affärsområde, och står för ungefär hälften av bolagets omsättning.
På senare tid i mars månad har Svevia tagit hem basunderhållskontrakt i Bollnäs, Ånge Falkenberg, Luleå, Arvidsjaur och Roslagen.
Maskinentreprenörerna (ME) brukar påpeka att konkurrensen är för låg på den svenska marknaden och att kontraktens storlek är för stora. Någon förändring på området är dock inte på gång i dagsläget.