maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Statligt ägt bolag fixar halva underhållsskulden

Statligt ägda Svevia fortsätter att ta hem Trafikverkets drift- och underhållskontrakt. Bolaget är klart dominerande och har cirka hälften av samtliga kontrakt. Och fortsätter att vinna fler.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  2 min

article
article Svevia kammar vanligtvis hem hälften av Trafikverkets drift- och underhållskontrakt. Foto: Svevia/Pressbild/Joachim Nyvall

Under förra årets stora upphandling av Trafikverkets kontrakt för basunderhåll av Sveriges statliga vägnät räknade Svevia hem 8 av 19 kontrakt, till ett sammanlagt värde av 1 510 miljoner kronor. Framgången fortsätter in i 2025. Svevia är fortsatt Sveriges ledande entreprenör på området - och det blir allt viktigare när regeringen nu öser ut pengar för att få ordning på den så kallade underhållsskulden. Det är innanför dessa kontrakt det mesta av jobbet ska göras.

I Trafikverkets kontrakt ingår både sommar- och vinterunderhåll. Löpande vägunderhåll är brett, men inom detta område ligger det statliga vägnätet där den så kallade underhållsskulden ligger. De flesta av kontrakten är fyråriga med möjlighet till två optionsår. Det finns flera skäl till att Svevia tar hem många av dessa kontrakt. Ett är att bolaget känner till de olika driftsområdena bra, och därför också vet vilka risker och fallgropar som finns. Ett annat är att Svevia sedan länge har en relativt stor kalkylavdelning som bara jobbar med att räkna på den här typen av jobb. Det är viktigt att räkna rätt. Marginalerna ligger mellan 2-4 procent. Basunderhållskontrakten är lite av Svevias primära affärsområde, och står för ungefär hälften av bolagets omsättning.

På senare tid i mars månad har Svevia tagit hem basunderhållskontrakt i Bollnäs, Ånge Falkenberg, Luleå, Arvidsjaur och Roslagen.

Maskinentreprenörerna (ME) brukar påpeka att konkurrensen är för låg på den svenska marknaden och att kontraktens storlek är för stora. Någon förändring på området är dock inte på gång i dagsläget.

Text: Micael Appelgren

Drift- och underhåll av statliga vägar

Trafikverket har delat in Sverige i totalt 108 driftområde

Underhållet av det statliga vägnätet inom respektive driftområde utförs på uppdrag av Trafikverket av en kontrakterad vägentreprenör

Kontraktet kallas för basunderhållskontrakt och sträcker sig vanligtvis över fyra år med möjlighet till ytterligare två optionsår

Svevia brukar ha ungefär hälften av samtliga kontrakt.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy