Mats Emborg, professor i byggmaterial och Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet

Publicerad den: 2020.5.14

Stora besparingar med nya testmetoder

Infrastruktur: Forskare vid Luleå tekniska universitet har fått fem miljoner för att utveckla sina testmetoder så att de funkar även ute på byggarbetsplatsen. På så sätt ska sprickbildningar i betong kunna undvikas - något som branschen kan spara 30-50 miljoner på årligen.

Låst innehåll

– Vi vill förenkla så att branschen under pågående byggprocess på plats, själv kan undersöka den betong man gjuter. Om byggingenjörerna kan sätta in åtgärder mot sprickor direkt, kan betongen hårdna bättre utan problem. Klarar man att helt undvika sprickbildning blir kvaliteten på betongkonstruktionen högre och förtjänsten är stor, både i pengar och miljö, säger Mats Emborg, professor i byggmaterial vid Luleå tekniska universitet.

Forskningen sker i Thysell-laboratoriet vid Luleå tekniska universitet, där man har utfört och utvecklat betongteknisk provning i Sverige sedan 1980-talet. Nu satsas fem miljoner från bland andra Trafikverket, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Cementa och Betongindustri med målet att vidareutveckla befintliga metoder för att fungera ute i praktiken.

ANNONS:

– Vi ska förbättra försöksmetoderna för betongbranschen genom att vidareutveckla de modeller vi har tagit fram för analyserar i labbet, så att de fungerar direkt på byggarbetsplatsen. Det handlar om hur man mäter betongens egenskaper under pågående gjutprocess med trådlösa sensorer och hur man väljer lämpliga åtgärder för att till exempel undvika sprickbildning. Förenklingar är viktiga. Vi kallar detta digitaliserat byggande och har lanserat ordet DigiBetong inför framtida arbete inom området, säger Martin Nilsson, professor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet, som ingår i forskarteamet.

Om betongelementet sitter fast vid gjutningen som i till exempel en tunnel, uppträder spänningar och under avsvalningen kan dragspänningar uppstå som kan spräcka betongen, så kallade avsvalningssprickor. Det är bland annat sådana kritiska skeden som betongbranschen själv nu ska kunna upptäcka och påverka direkt på plats.

De metoder som Thysell-laboratoriet utvecklar beräknas få stor betydelse för betongtillverkare och byggentreprenörer så att de kan göra prognoser och vidta optimala metoder på bygget, liksom för beställare av planering och byggande av projekt som till exempel Förbifart Stockholm.

– Vi har uppskattat förtjänsten av användning av våra betongmetoder till 30-50 miljoner kronor om året, bara genom att sprickor undviks, att optimerade metoder mot sprickor väljs och att förseningar i arbetet därigenom kan förhindras. En annan aspekt är att livslängden blir längre för en ouppsprucken betongkonstruktion, och det i sig är en stor förtjänst i hållbarhet, säger Mats Emborg.

Taggar: , , , ,

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.5.14

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!